• Anden generation af Volvo XC90 i profil.

  • Den nuværende XC90 i profil - afløseren blive ikke så lidt mere elegant profileret.

  • T8 Twin Engine plug-in hybrid udgaven bliver topmodel i Volvos SUV-program.

  • Kommandoposten i den rene og rappe sUV fra Göteborg.

  • Info-center med Android-kommunikation og meget mere er bygget ind i den nye XC90.

  • Det kommer ikke til at skorte på svensk kvalitet og finish i den næste XC90.

  • Med læderstue og træpaneler er niveauet lagt.

  • Interiøret bliver præget af komfort- og udstyrsdetaljer.

  • To motorer - én til fossilt brændstof og én til strøm fra batteripakken.

  • Med det fleksible SPA-chassis har Volvo-ingeniørerne frihed til flere variationer over temaet.

Ny Volvo XC90 – ren og rap

Anden generation af Volvos topmodel XC90 kommer også som plug-in hybrid SUV med avanceret teknologi og skelsættende ydelse

En SUV med et maskinri, som kan levere et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm er meget, men bliver momentleverancen på 640 Nm, får man rigtig meget – og det er, hvad der bliver at gøre godt med i den kommende Volvo XC90.
Afløseren for den nuværende XC90 får nemlig to motorer, hvilket ikke alene vil gøre den ren og rap, men til den hidtil reneste og rappeste SUV.

Stærk udfordring til rivalerne

Så nu kommer Audi, BMW, Land Rover, Mercedes-Benz, VW og alle de andre til at lægge sig i selerne, hvis de vil på omgangshøjde med den kommende XC90.
Bilen ”från hinsidan“ er angiveligt på vej til at tage føringen i SUV-feltet – i det mindste i Volvo-folkenes egen optik.
Peter Mertens, chef for Volvos forsknings- og udviklingsafdeling, formulerer det således: Tidligere stod valget mellem stort kraftoverskud eller lavt CO2-udslip, men med den nye XC90 får man begge dele.

400 hk og 60 g/km

Volvo har bebudet en XC90 med valg mellem 4-cyl. benzin- eller dieseldrevne Drive-E løsninger samt en kraftfuld og lynhurtigt plug-in hybridløsning  med en kombination af 400 hk og et CO2-udslip på bare 60 g/km.
Ifølge Paul Mertens vil den nye modelgeneration byde på skelsættende kørselsøkonomi – helt i tråd med Volvos overordnede strategi om forbedring af bilernes ydelse og minimering af deres miljøbelastning.
Fra 2012 til 2013 har Volvo således reduceret modelprogrammets gennemsnitlige CO2-udslip med 8,4 pct. – det er mere end nogle af konkurrenterne har præsteret.

T8 Twin Engine-konceptet

XC90 bliver det svensk-kinesiske selskabs første model med T8 Twin Engine-emblem på bagsmækken, hvilket markerer et plug-in hybrid koncept, som med tiden skal udbredes til hele selskabets modelportefølje.
Hybridversionen af XC90 udstyres med en 4-cyl. kompressordrevet og turboladet Drive E-benzinmotor på 2,0 liter, som trækker på forakslen, mens en 80 kW elektromotor trækker på bagakslen.
Kompressoren sørger for maksimal trækkraft i startfasen, mens turboladeren sørger for resten, og tilsammen yder maskineriet 400 hk og 640 Nm.

Lydløst og rent

Et enkelt tryk på en kontakt kan sætte de fleste hestekræfter i bås, så bilen kører som batteridrevet el-bil med en rækkevidde på godt 40 km – lydløst og uden at forurene.
Alternativt vil Volvo kunne levere XC90 med en D5 turbodieselmotor på 225 hk og 470 Nm og et gennemsnitligt normtal på lige under 20 km/l eller en D4 turbodieselmotor på 190 hk og 400 Nm og et normtal på 23,8 km/l.

Baseret på SPA-chassiset

XC90 er den første nye Volvo-model baseret på det såkaldte SPA-chassis; Scalable Product Architecture, som er en fleksibel platform, der kombinerer avanceret hybrid-teknologi med en rummelig kabine – en øvelse mange bilproducenter har deres døje med.
Efter de foreløbigt frigivne billeder af den nye XC90 tyder noget på, at Volvo-ingeniørerne har fundet et Columbus-æg, idet de indvendige pladsforhold synes upåvirkede af det pladskrævende Twin Engine-konceptet med to motorer og batteripakke.
Det fleksible SPA-chassis giver samtidigt udviklingsingeniørerne den fornødne frihed til at implementere såvel ny sikkerhedsfremmende teknologi som komfortudstyr på højt niveau.
Noget tyder på, at der er streget op til andet og mere end en ren og rap afløser for den nuværende XC90, som Volvo lancerede i 2002. .

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *