• Med Tantalums teknologi Air.Car måles bilens udledning af bl.a. NOx i realtid

Ny teknologi måler NOx’erne sekund for sekund

1000 køretøjer er med i et forsøg, der ved hjælp af telematik skal måle udslippet af NOx i real-tid gennem 6 måneder

Firkantede regler for kørsel i byernes miljøzoner kan afskære mange biler for adgang og dermed være til skade for virksomhedernes bevægelsesfrihed.

I følge telematikvirksomheden Tantalum er rigide regler som f.eks. kørselforbud ikke det optimale værktøj, hvis man effektivt og retfærdigt skal reducere den trafikskabte forurening med NOx og CO2 i byerne. En bedre vej frem skulle være individuelt at lade hver enkelt bil betale for den forurening, den skaber under køreturen.

Forsøg skal teste systemet

En teknologi der kan håndtere en sådan måde at opkræve miljøafgifter på hedder Air.Car. Det er et system, der er i stand til at måle et køretøjs udledning af NOx og CO2, mens det kører. Men det er endnu ikke modent til markedet.

Men det bliver det måske, for i efteråret blev virksomheder inviteret til at deltage i et forsøg, der skal teste teknologiens effektivtiet. Indskrivningen til forsøget slutter i januar, og forsøgsperioden begynder i februar og varer i seks måneder.

Forureningen måles i real-tid

Blandt de deltagende køretøjer er skraldebiler fra Bristol Waste Company og servicebiler fra Oxford Universitet.

Air.Car er forbundet til en computer i bilerne. Det bruger IoT (Internet Of Things) og såkaldt “Smart City”-teknologi. Air.Car sporer køretøjet og sender sekund for sekund informationer til et centralt datalager. Informationerne viser, hvor og hvornår emissionerne finder sted.

Støttet af den engelske regering

Tantalum og Imperial College London modtog 1,4 millioner pund sidste år fra regeringen for at udvikle systemet til forsøg i byerne London, Bristol og Oxford. Disse udgør dog kun en del af hele forsøget, hvori der i alt deltager ca. 1000 biler.

Teknologien bag Air.Car kan benyttes til et road-pricing-system, der afkræver bilen et beløb, der svarer til, hvor meget bilen faktisk forurener.

I følge Tantalums adm. dir. Ozgur Tohumcu vil teknologien kunne anvendes i alle byer i verden, der har miljøzoner, og den kan transformere måden, hvorpå vi måler, kontrollerer og reducerer trafikkens miljøpåvirkninger.

Flere zoner i 2020

I London er der indført “Ultra Low Emissions Zones”, der er verdens skrappeste, og “Clean Air Zones”, og det er den engelske regerings plan at indføre “Clean Air Zones” i andre engelske byer i 2020.

Det er i disse zoner, at Air.Car kan bruges til at afkræve en fair betaling for kørslen i zonen. Andre fordele ved systemet er, at chaufføren hele tiden kan se, hvordan han påvirker miljøet, og hvor meget brændstof, han bruger.

Samtidig holder systemet øje med bilens placering, og ud fra dette foreslås alternative ruter, hvor der er mindre trængsel og mindre strenge miljøkrav.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *