• Varerummet er blevet 10 cm længere, så gulvet er 2,5 hhv. 2,9 meter langt i de to længder

  • Renault og Opel hæver standarden for førerkomfort. Kabinen ligner en kæmpe-udgave af en Renault Clio

  • Renault Trafic og Opel Vivaro bygges på samme samlebånd. Kun fronterne er forskellige

  • Det store multimediesystem har en bunke fantastiske funktioner og koster et par tusinde ekstra...

  • ...men man kan også vælge at koble sin egen tablet til bilen, så man kan tage det hele med sig

  • Telefonholderen er også ekstraudstyr, men læg mærke til, at selv varebilsproducenterne har gennemskuet det smarte i at placere USB-stikket i nærheden af telefonen, så vi undgår alle ledningerne, der efterhånden hænger i bilerne

  • Ford Transit Custom skal ikke hvile på laurbærrene. Opel og Renault har tilsyneladende begået en gennemført one-tonner med Vivaro/Trafic

  • Meget nyt udstyr er tilgængeligt til den nye Renault Trafic og Opel Vivaro

  • Med åbne bagdøre ligner det kvadratiske baghul sig selv, men læg mærke til det lille hul i bagvæggen under passagersædet. Hvor er det nu, vi har set det før?

Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Transit

Anden større opdatering på 14 år gør de fransk-tyske varebiler bedre på alle områder. Særligt hensynet til førerens komfort er løftet

Ford Transit Custom er verdens bedste varebil. Ingen anden varebil i one-ton klassen tager så meget hensyn til førerens arbejdsmiljø, og indtil vi får mulighed for at prøve den nye Opel Vivaro – eller Renault Trafic – holder vi fast i den opfattelse her på altomvarebiler.dk.

For Opel Vivaro og Renault Trafic blev i går præsenteret for pressen ved et fælles arrangement i Amsterdam. Det er første gang, de to fabrikanter har kunnet enes om at effektivisere pressearbejdet om de to ens biler. Men det er også første gang, Nissan står uden for samarbejdet.

Og netop effektivisering er det altoverskyggende tema for den nye model.

Nok se – ikke køre

Men det var en statisk præsentation, hvor journalisterne kun får mulighed for at se og røre – ikke køre.

Kabinen er designet som en moderne arbejdsplads med en høj grad af komfort og praktiske løsninger. Som ekstraudstyr kan man vælge komfortsæder med lændestøtte, der er justérbare i længde og højde, og det midterste sæde kan omdannes til et bord ved at lægge ryglænet frem i vandret position og for eksempel udgøre underlaget for en PC.

Der er aflæggeplads over infotainmentsystemet i midterkonsollen og mulighed for en skuffe under passagersædet med plads til 42 liter bagage. Desuden aflæggeplads i dørene og over forruden.

Specialopbygning

Den nye Opel Vivaro kan konfigureres i et utal af varianter og findes overordnet som kassevogn, mandskabsvogn med bagsæde, bus og chassis til specialopbygning. Standard findes den i to længder og to højder (se skema under artiklen). Den høje version (H2) kommer først til næste år, og højden på den er ikke offentliggjort endnu.

Inspireret af Ford

Der er mere plads end i den gamle Vivaro, for totallængden er øget med 216 millimeter. Det øger længden af lasterummet i begge versioner med 10 cm til nu 250 cm (L1) henholdsvis 290 cm (L2). Det gør det muligt at læsse tre europaller i forlængelse af hinanden. Volumen af varerummet i kassevognen rækker fra 5,2 til 8,6 kubikmeter.

En åbning i væggen mellem kabinen og varerummet bag passagersædet gør det muligt at køre med genstande der er for lange til varerummet ved at bruge en del af gulvet i højre siden af kabinen. Den har vi set før i Ford Transit Custom, men det er jo ikke forbudt at lade sig inspirere.

IntelliLink

Opel Vivaro kan leveres med Opels IntelliLink infotainment system, der omfatter en 7-tommer berøringsfølsom farveskærm, Bluetooth telefonforbindelse, audio streaming og avancerede navigationsfunktioner, der kan opdateres enkelt via et USB stik. Automatisk klimakontrol og nøglefri Open & Start system gør også hverdagen i en Vivaro lettere.

Duksetal fra de nye motorer

I den mest nøjsomme motorversion er brændstofeffektiviteten steget fra 14,7 til 16,9 km/l med et tilhørende CO2-udslip på 155 gram/km. Og det er vel at mærke den 120-hestes Biturbo-motor, der står for duksetallene i Opel Vivaro og Renault Trafic.

Læs også: Her er den nye Opel Vivaro/Renault Trafic

Dacia Duster – en ren mavepuster

90-hestes versionen har et blandingsforbrug på16,4 med Start/Stop-system.

Der er verdenspremiere på Opel Vivaro og Renault Trafic på Commercial Vehicle Show i Birmingham den 29. april, og dansk lancering i september.

 

Dimensioner:
To længder, to højder, begge er 216 mm længere end forgængeren
L1H1: 500 / 228 / 197 cm (længde / bredde med sidespejle / udvendig højde)
L2H1: 540 / 228 / 197 cm

 

Motorer og gearkasser:
To turbodieselmotorer, fire motorydelser
1,6 CDTI med 66 kW/90 hk og 260 Nm
1,6 CDTI med 85 kW/115 hk og 300 Nm
1,6 BiTurbo CDTI med 88 kW/120 hk og 320 Nm
1,6 BiTurbo CDTI med 103 kW/140 hk og 340 Nm

2 tanker om “Ny Opel Vivaro og Renault Trafic udfordrer Transit”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *