• e.GO Life vil kunne fås med to eller 4 sæder

  • Life-modellen er e.GO Mobility-fabrikkens anden el-bil

  • Topfarten er 90 km/h og bilen vejer beskedne 650 kg

Ny elbil til citylogistik

Elbil-producenten e.GO Mobility går i serieproduktion med superkompakt elbil til person- og varetransport i byerne

I den tyske delstat Nordrhein-Westfalen drømmes der stort og tænkes store tanker om fremtidens emissions-fri transport. Men det bliver ikke ved tankerne, for i 2018 sender fabrikken e.GO Mobility i Aachen en nyudviklet elbil på gaden – og den er nr. 2 i rækken.

Den hedder “Life” og er udviklet i samarbejde med Bosch. Fabrikken opgiver priser, der begynder ved 15.900 euro eller lige under 120.000 kr. for en 2-sædet udgave.

Med 2 eller 4 sæder

Hvad den vil koste på danske nummerplader er uvist, men den danske regering har som bekendt midlertidigt fastfrosset registreringsafgiften på 20 procent.

Life måler 3,3 meter i længden og 1,7 meter i bredden. Den kommer i en 4-sædet udgave og i en 2-sædet ditto, hvilket gør den anvendelig som lille varebil.

Vejer kun 650 kg

Vægten er beskedne 650 kg, og drivlinien leveres af Bosch. Motoren udvikler 22 kW (30 hk), og dermed skulle den være i stand til at accelerere fra 0 til 50 km/t på 5 sekunder.

Batteriet er på 48-volt og har en kapacitet på 14,4 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på 100 km. Bilen kan også leveres med 19,2 kWh, hvilket skulle øge rækkevidden med 30 procent.

Batteriet købes

Med disse specifikationer er der ikke tale om nogen langtursbil. Life er specifikt bygget til city-logistik og med øje for det urbane livsstils-segment. Bilens topfart er da også beskedne 90 km/t.

Batteriet købes sammen med bilen. Dermed tilbydes der ikke batterileasing som man ser hos mere etablerede udbydere som f.eks. Renault/Nissan.

Udviklede StreetScooter

Men e.GO Mobility er nu ikke helt ny i faget med el-biler. Fabrikkens administrerende direktør Günther Schuh er nemlig manden bag konceptet StreetScooter.

Det færdige koncept endte med at blive overtaget af det tyske postvæsen – Deutsche Post – som sidste år førte konceptet til produktionsstadiet og i dag producerer StreetScooter, som er en el-varebil med en lasteevne på 650 kg. Målet for det tyske postvæsen er at erstatte alle sine 30.000 dieseldrevne biler med disse elbiler.

Støtte fra delstaten

Med StreetScooter godt i vej er Life-modellen dermed e.GO Mobility’s anden el-bil. Serieproduktionen begynder i foråret 2018 på en nyopført fabrik i TRIWO Technopark i Achen.

Fabrikken opføres af virksomheden TRIWO AG med ca. 10 procents økonomisk støtte fra delstatens regionale udviklingsprogram.

10.000 biler/år

Byggeriet begyndte i marts, og når det er færdigt, bliver fabrikken lejet ud til e.GO Mobility, som herefter indretter bygningerne som en såkaldt “Industri 4.0 prototype-fabrik”.

Fabrikken vil skabe 140 nye arbejdspladser, og målet er at kunne producere 10.000 biler pr år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *