• Ny Crafter er formentlig den to-tonner, der kan mest, når man ser på alt det udstyr, VW har lavet til den

  • Der er langt fra den gamle Crafter/Sprinters monstrøse instrumentbord til ny Crafters ulidelige lethed

  • Gulvet er sænket ti cm i kraft af forhjulstrækket, så der bliver plads til 18,4 kubikmeter i den største

  • Med sådan en flanke er det godt, at man kan få sidevindsassistent til ny Crafter

  • Bagfra er meget lavet om, men man genkender den alligevel som en Crafter

  • Førerpladsen er blevet meget mere simpel. Herfra skal lyde en anbefaling af det luftaffjedrede ErgoComfort-sæde, der kan indstilles i 14 retninger

  • VW vil fordoble salget inden 2020, så chassisbiler, 4Motion, baghjulstrækkere og e-Crafter kommer også til at trække deres del af læsset

  • Kassen er helt nydesignet. Intet fra den gamle passer på den nye, som også er større

Ny Crafter kan det hele

Hvem klarer sig bedst efter skilsmissen? Volkswagen eller Mercedes. VW lægger hårdt ud med en super lækker ny Crafter

Altomvarebiler.dk i Almeria, Spanien:

10 år fik de sammen. Gift i 2006, skilt i 2016. Men for fire år siden besluttede de, at tiden var inde til at gå hver sin vej.
‘Vi er vokset fra hinanden. Jeg vil prøve lykken i Amerika’, snøftede Mercedes.
‘Held og lykke, din troløse heks, svarede Volker og byggede sig et nyt hus i Polen.

Eller måske ikke helt sådan, men det var vist noget derhenad. Mercedes-Benz og Volkswagen har i hvert fald indstillet samarbejdet om Sprinter og Crafter. Ti år fik de sammen. Nu er det slut, og et nyt kapitel skal skrives; en ny Crafter er en realitet.

Tomt lærred

Og opgaven til Volkswagens designere og ingeniører har været en af de fede. Til præsentationen i det sydspanske fik Altomvarebiler.dk lejlighed til at tale med nogle af alle dem, der har været med til at bygge den ny Crafter.

Og de fortæller alle med samme begejstring om den usædvanlige opgave. Det usædvanlige ligger i, at der stort set altid er tale om videreudviklinger af eksisterende produkter. Men her blev der stillet et helt tomt lærred op til fri leg for udviklerne.

Kom i krig

‘Byg en ny Crafter fra bunden. Den skal være bedre end den gamle, den skal have VW’s design-kendetegn, og den skal være mere fleksibel end nogen anden varebil på markedet.’

Sådan nogenlunde lød formuleringen; bare på tysk. Og så var det ellers bare med at komme i krig.

Gammelt blev nyt

Der er selvfølgelig detaljer af større og mindre art, der er videreført. For eksempel er det en videreudvikling af den gode gamle 1.968 ccm TDI, der driver samtlige modeller.

I Euro6-opstilling har den tre effekttrin: 102, 140 og 177 hk. Den sidste med biturbo i stil med den, vi kender fra Amarok og Transporter.

Aircon i varerummet

Men det har ikke været et krav fra ledelsen. Faktisk var en V6’er i luften på et tidspunkt, fordi de kære ingeniører blandt andet fandt ud af, at der skulle være mulighed for et kraftudtag og mere ekstraudstyr, som kræver power fra motoren.

Det er i stedet lykkedes at klare det med den eksisterende motor, som nu kan klare mere tilbehør end den gamle. For eksempel en ekstra kompressor til aircon i varerummet med ventilationskanaler indbygget i karrosseriet.

Et mulehår foran

Det hænger selvfølgelig også sammen med økonomi; kan man sælge V6’ere nok til, at det bliver rentabelt og den slags. Men det afgørende har været at skabe en tidssvarende to-tonner, der er et mulehår eller mere foran konkurrenterne.

Hvor stort det samlede budget for ny Crafter har været, vil VW ikke ud med, men de startede med at bygge en ny fabrik til 800 millioner Euro – fire milliarder kroner – i Polen. Og resten af den har næppe været billigere.

Næsten for letkørt

For som det ser ud fra starten er der ikke nogen af afdelingerne, der har trukket stikket i utide. Vi kørte et par hundrede kilometer med 500 kilo læs i Andalusiens bakkede landskab, og selv om det ikke er nok til at bygge en komplet vurdering på, så lover det altså godt.

Med elektromekanisk servostyring og den helt nye og forstærkede bund er ny Crafter helt ekstremt letkørt. Nogle vil mene, at en bil, der vejer tre ton og mere, gerne må føles som en stor og tung bil. Det giver en mere realistisk oplevelse af bilens vægt og vejgreb, så man tilpasser køreentusiasmen til bil og læs.

Flere hyldemeter

VW’s folk på stedet blev ved med at tale om personbilsagtige køreegenskaber. Hvad det egentlig dækker over er ikke til at vide. Faktum er, at den føles væsentligt lettere både i sin håndtering og køreegenskaber.

Samtidigt har de indrettet kabinen med et instrumentbord, som i sin helhed minder meget om det, vi kender fra for eksempel Passat. Her er det bare monteret oven på noget, der gør sig rigtigt fint i en varebil; nemlig en masse hyldemeter og aflægningsrum. Der er 12-volts udtag og USB-stik i forruderummet foran føreren og yderligere USB-stik i handskerummet, ligesom der er 230-volts udtag mellem sæderne.

10 cm lavere

Crafter har fået forhjulstræk. Den kommer også med firehjulstræk med tværstillet motor og baghjulstræk med langsliggende, men udgangspunktet bliver den forhjulstrukne konfiguration, hvor gulvet i kassen er sænket med 10 cm.

Det giver en meget lavere læssehøjde og en kassevolumen på op til 18,4 kubikmeter. Den fordel forsvinder i de fire- og baghjulstrukne modeller, der først går i produktion senere.

Vægtafhængigt førersæde

Til præsentationen var samtlige demobiler udstyret med det nye ErgoComfort-sæde. Luftaffjedrede vægtafhængige sæder, der kan indstilles i 14 forskellige retninger. De giver med andre ord mulighed for at finde en siddestilling til enhver.

I nogle varebiler er det uden betydning, fordi der ikke er plads til det, men i den ny Crafter er der rigtigt god plads til at indstille sædet. Men i kombination med en nye 8-trins automatgearkasse, der også kommer i ny Crafter, bliver det nemt at være bud i byerne.

Kærlighed til billige penge

Det bliver selvfølgelig ikke standard, men merprisen for den nuværende udgave af sædet er 2.700 kroner plus moms, så hvis mester køber en ny Crafter til dig, er det en billig måde at vise, at han elsker dig.

En anden ting, der heller ikke bliver standard, er trailerassistenten, som vi kender eller har hørt om i Passat. Med den kan du styre en trailer med sidespejls-knappen, når bilen er i bakgear. Vi prøvede det, og det virker. Og det virker helt vildt at styre en bil med spejlknappen i vindueskarmen.

Sidesensorer

Og sidebeskyttelse med sensorer a la Parkeringssensorer, der advarer dig om, at du er tæt på forhindringer på siden af bilen under for eksempel rangering er heller ikke standard. Det er adaptiv fartpilot, der kan stoppe helt op og sætte i gang igen uden at slå fra.

På samme måde er en lang række systemer af både komfort- og sikkerhedsmæssig karakter tilgængelig i den ny Crafter. Rigtigt mange bude og håndværkere vil glæde sig til at få automatisk parkeringsassistent, hvor bilen parallel-parkerer for dig. Det er stort i en to-tons varebil.

Fordobler salget

Volkswagen var tvunget til at bygge en ny Crafter. Segmentet er i vækst, og de bliver nødt til at være der. Ved samme lejlighed har de, som det vil være de fleste bekendt, valgt at lade datterselskabet MAN, der ellers kun har tunge lastbiler og busser på hylderne, sælge den ny Crafter under navnet MAN TGE.

Den er fuldstændigt identisk med Crafter, og Volkswagen forventer et salgsforhold på 80-20 mellem Crafter og TGE. Samtidigt forventer de at gå kraftigt frem. I 2015 solgte de 50.000 Crafter’e, og planen er at fordoble salget inden 2020.

Flere på vej

Det er ambitiøst, men VW mener, de har det rigtige værktøj til formålet. Den er foreløbigt på vej på gaden i Tyskland og en række andre europæiske lande.

Den kommer til Danmark til marts i den forhjulstrukne version. Senere i 2017 kommer 4Motion, e-Crafter og baghjulstrækkerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *