• Nissan NV-300 er et par år yngre end sine trillingesøstre, der kom til verden i 2014

  • Kontoret er komfortabelt og velovervejet - og identisk med de andre to

  • Et lukket aflægningsrum gemmer dit rod og frister ikke svage sjæle

  • Eco-knappen hjælper dig med at køre lidt grønnere

  • Kopholderne er japanerne bedre til, når de selv får lov til at designe dem. Men denne er nu en af de bedre fra fransk hånd

  • Basalt, analogt - og med digitalt speedometer. Dejligt overskueligt, selv om der skal zappes meget for at få alle oplysninger ud af computeren

  • Ind- og udstigning er væsentligt forbedret i forhold til hedengangne Primastar

  • Varerummet indeholder fra 5,2 til 8,6 kubikmeter

  • De højt placerede baglygter er ikke så udsatte for Bilka-buler og ses bedre i trafikken

  • Midtersædet kan løftes og gemme på lidt af hvert

NV-300 godt rustet til familiefejden

Nissan NV-300 skiller sig ud fra sine trillingesøstre fra Renault og Opel på få men meget vigtige punkter

Køreegenskaber, lasteevner, motorprogram, brændstoføkonomi og komfort er ens. De er bygget på samme samlebånd, på den samme fabrik af de samme arbejdere og af de samme dele som deres trillingesøstre. De kom så at sige ud af det samme æg.

Men de har hver sine plejeforældre til at opdrage dem, og så er det op til dem hver især at sætte deres præg på ungerne. Og så ikke mere børnehave for i dag.

Alt er på hylderne

Alt er på hylderne i Nissan varebils-program. Og det gælder også for NV-300, der afløste den gamle Primastar lige før årsskiftet.

Alle længder, modeller og udstyrsmuligheder er tilgængelige på det danske marked, hvor konkurrencen er hård. Specielt inden for familien.

Skiller sig ud

Den fås i to længder, to højder, som mandskabsvogn, chassisbil og busudgaven Combi. Varereummet rummer fra 5,2 til 8,6, og det er netop så meget større end forgængerens, at der er plads til tre europaller i den korte version.

Lasteevnen rækker fra lige over 1.000 kg til over 1.300 afhængigt af model. Udvendigt kan du style din Nissan NV-300 til at skille sig ud, men uanset hvad du gør ved den, så skal man helt hen til skiltene for at se, om pengene går til Frankrig, Japan eller Tyskland.

Tæt forhold

Nissan NV-300 er som udgangspunkt identisk med Opel Vivaro og Trafic fra Nissan, der bygger bilerne på deres fabrik i Sandouville i Frankrig.

Men selv om man er samarbejdspartnere eller i det mindste har et tæt kunde/leverandør-forhold, så er de tre mærker også direkte konkurrenter. Og når man skal sælge identiske produkter, bliver det endnu sværere at argumentere for sit eget.

Deler alt – også chef

Renault og Nissan deler oven i købet stort set alt teknisk i deres Renault-Nissan Alliance, ja selv deres øverste chef, Carlos Ghosn, er de fælles om.

Så hvordan skiller man sig ud fra konkollegaerne uden at involvere pladesmed, indretningsarkitekt eller en motortuner?

Alt i tryghed

Selvfølgelig skal man være skarp på prisen og tilbyde bunker af 24-timers vejhjælp, leasing og god service.

Resten skal hives i land på udstyrspakker, bekvemmelighed og gode kunderelationer.

Længere garanti

Men Nissan har strammet sig yderligere an på et par punkter. Nissan NV-300 har altid fem airbags, hvilket ingen af de to andre trillinger tilbyder. Og så har den en fabriksgaranti på fem år/160.000 km.

Den japanske afdeling slår altså lidt ekstra på trygheden, som jo ellers er det helt store, når man skal sælge privatbiler. Både hvad angår udgifter og den personlige tryghed. Og airbags redder jo som bekendt liv i trafikken.

Det, kunderne vil ha’

Nissan har altid 24 måneders fabriksgaranti. Medmindre man tilkøber yderligere tryghed. Det minder lidt om forholdet mellem Renaults rumænske discount-mærke, Dacia, som teknisk bygger 100 procent på Renaults drivlinjer, platforme og udstyr.

Alligevel er der tre års fabriksgaranti på de billige rumænske biler mod to på Renaults. ‘Ikke vigtigt’, siger Renault. ‘Det er det, kunderne vil have’, siger Nissan.

Varm bil

Vælger du en Nissan NV-300 Comfort eller højere, får du desuden fjernbetjent kabinevarmer fra Webasto med i købet. Det er unødvendigt at udpensle værdien af at kunne sætte sig ud i en varm bil og trille lunt afsted til arbejde.

Alternativet med sneskraber efterfulgt af en kørekaffe, der har ventet i den kolde kabine, mens man har frosset en vis del i laser i morgenfrosten, er usammenligneligt.

Små grå i blød

Det dufter altså lidt af, at Nissan har lagt de små grå i blød, før de introducerede deres modelprogram og standardudstyr.

Det handler om at skille sig ud på få men afgørende punkter, og her ser de ud til at have set rigtigt under de givne omstændigheder.

Dobbelt turbo

Under hjelmen ligger den samme 1,6 dCi, der driver søstrene. Naturligvis. Den har bredt sig som en steppebrand til alliancens modeller, hvor den slæber rundt på store og små personbiler og vans.

I NV-300 findes den i tre udgaver fra 95-145 hk, hvoraf den stærkeste er med dobbelt turbolader.

På fabrikkens regning

De præsterer alle en imponerende brændstoføkonomi, uanset om du vælger den med 125 eller den med 145 hk.

Og er du bange for, at de mange kræfter river den lille 1,6’er i stykker, kan du jo hvile trygt i, at det er for fabrikkens regning i de første fem år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *