Nu har Danmark en elektrisk motorvej

Samtidigt med at de eldrevne varebiler viser konkurrenceevne, åbner E.ON. en ubrudt række af hurtigladere langs motorvejen mellem Århus og København

I går åbnede den første korridor af hurtigladere til elbiler langs motorvejsnettet. Hurtigladerne ligger primært på strækningen mellem København og Aarhus og bliver dermed en decideret elektrisk motorvej for elbilister, der nu kan køre tværs gennem landet uden at skulle dreje væk fra motorvejen, når de skal lade op.

I realiteten vil det stadig tage 25 minutter at oplade sin elbiler til 80 procent af kapaciteten, men hurtigladerne er det hurtigste, teknologien kan præstere lige nu.

Nemt og bekvemt

– De nye hurtigladere langs motorvejen er en vigtig forbedring af vilkårene for elbiler herhjemme. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at folk gerne vil køre i el-biler, hvis de kan lade op nemt og bekvemt. De nye hurtigladere bringer os et stort skridt i den retning. Det vil forhåbentlig betyde, at flere bilister får mod på at foretage skiftet til det miljørigtige alternativ, elbiler er, siger transportminister Magnus Heunicke, der forestod indvielsen af de nye ladestandere sammen med klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen.

Stadig lang vej

For varebilerne betyder det, at man med to ladepauser af en halv time i for eksempel en Peugeot Partner Electric eller en Nissan e-NV200 kan komme hele vejen fra Århus til København. Altså med en time længere køretid.

For pendlere og transport-firmaer er det stadig helt ligegyldigt, men for håndværksfirmaer med hovedparten af arbejdet centreret om eksempelvis København, vil en elektrisk varebil ikke længere udelukke lejlighedsvise opgaver i resten af landet.

Se de nye ladestanderes placering.

– Det bliver nemmere og nemmere at skifte til en eldrevet bil, og det kan forhåbentlig medvirke til, at flere danskere får øjnene op for, at elbilerne er kernen i fremtidens transport. Med 13 nye ladestandere langs motorvejsnettet er Danmark blevet bundet bedre sammen for dem, der vælger at transportere sig, uden at det koster så meget på CO2-aftrykket. Det er et vigtigt skridt på vejen mod det samfund, som i 2050 skal fungere helt uden brug af olie og gas, siger Rasmus Helveg Petersen.

Klar til juletrafikken

Hurtigladerne er opført af energiselskabet E.ON Danmark A/S, der vandt et udbud, som Vejdirektoratet gennemførte. E.ON Danmark har siden sommer arbejdet på at opstille 12 hurtigladere på motorvejsstrækningen tværs over landet samt en enkelt ved Farøbroerne. De første er nu sat i drift, og alle vil være klar til juletrafikken i løbet af en uges tid.

Milepæl

Fra E.ONs side er man overbevist om, at de nye hurtigladere udgør en vigtig milepæl i bestræbelserne på at sikre elbilen et folkeligt gennembrud.

– Vi er stolte over at bygge den første elbilmotorvej, som er et vigtigt supplement til de mange hundrede ladestandere, vi allerede har opsat i byerne. Der er nu rigtig gode muligheder for at komme rundt i landet i elbil. Vi understøtter udviklingen mod et grønnere Danmark, fordi vi ser elbilen som en helt afgørende del af løsningen mod en fossilfri fremtid for transport i både Danmark og andre lande, siger Tore Harritshøj, administrerende direktør i E.ON Danmark.

Resten af motorvejene

Det er planen også at få opstillet hurtigladere til el-biler på andre grene af motorvejsnettet. Vejdirektoratet har netop prækvalificeret de to operatører Clever og E.ON til at konkurrere om mulighederne for at få rettighederne til at etablere og drive hurtigladere til elbiler langs den Sønderjyske Motorvej og den Nordjyske Motorvej samt på dele af det Fynske og Sjællandske motorvejsnet, så disse områder af det danske motorvejsnet også dækkes.

Fossilfrit i 2050

Elbiler spiller en vigtig rolle i forhold til at reducere Danmarks CO2-udslip. Regeringen har en målsætning om, at samfundets CO2-udledning skal være reduceret med 40 procent i 2020. Og at det danske samfund skal være helt fossilfrit i 2050. Transportministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har igangsat arbejdet med en Roadmap 2050 for udfasning af de fossile brændstoffer i transportsektoren.

Fakta om E.ONs hurtigladere:
Tre udtag: CCS, Mennekes type II og CHAdeMO
Kapacitet på 43 kW AC og 50 kW DC (afhængig af biltype)
Kan lade to biler samtidigt (AC/DC)
Det tager 20-25 minutter at lade op til 80 procent

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *