• Nyttelast og lastvolumen er uændret i Nissan e-NV200 med nyt 40 kWh's batteri

  • Med det nye batteri får Nissan e-NV200 en rækkevidde på 280 km i følge NEDC-normen

Nissan tager føring i rækkeviddekapløbet

Batteri med 40 kWh sender Nissan e-NV200 op på angiveligt 280 km. Renault's tid i solen varede ikke så længe

Små eldrevne varebiler byder sig til med økonomisk og miljøvenlig citylogistik. Gode eksempler er Renault Kangoo Z.E og Nissan e-NV200.

I sensommeren lagde Renault et 33 kWh’s batteri i Kangoo og øgede dens rækkevidde til 270 km i følge NEDC-normen. Nu har Nissan overhalet konkurrenten med et 40 kWh’s batteri til e-NV200, hvilket skulle bringe dens rækkevidde op til maks. 280 km i følge NEDC-normen.

200 km ikke urealistisk

NEDC-normen er dog allerede forældet. For nye typegodkendelser gælder nu den mere realistiske WLTP-norm, der trådte i kraft pr. 1. september 2017.

Hvad bilerne reelt kan klare i rækkevidde er således usikkert. Men på en god sommerdag med 20 graders varme, 250 kg’s ballast og to personer om bord er det ikke urealistisk med cirka 200 km. Det prøvede altomvarebiler i sommer under en testkørsel i omegnen af Paris.

Samme størrelse og vægt

Så med et 40 kWh’s batteri er det ikke utænkeligt, at Nissan nu er et mulehår foran Renault. Nissans nyhed blev præsenteret i mandags ved arrangementet “Nissan Futures 3.0” i Oslo.

Nissan fortæller, at det nye batteri hverken er større eller tungere end det gamle på 24 kWh. De opgraderede modeller vil komme i handelen hen mod slutningen af året.

Nyt elektriske økosystem

Gareth Dunsmore, der er direktør for Nissans europæiske el-bilsdivision, sagde ved præsentationen, at den nye e-NV200:

– Verden bliver elektrisk, og det betyder, at vores forhold til transport og energiforsyning i det hele taget er under forandring. Vi er på vej mod et nyt elektrisk økosystem, og den nye e-NV200 er en af grundpillerne i dette system.

Ny prototype

De andre grundpiller er investeringer i infrastruktur, den fortsatte udvikling af batteriteknologien og udviklingen af smarte løsninger til energilagring i hjemmene.

Med hensyn til energilagring i hjemmene havde Nissan endnu en nyhed at vise på Futures 3.0. Nemlig en ‘wall box’. Det er en prototype af et batteri, som er en videreudvikling af Nissan xStorage.

Gratis strøm til elbilen

xStorage er et batteri, der kan lagre energi fra det almindelige el-net og af hjemmets solpanel eller vindmølle. ‘Wall box’ er udviklet med speciel tanke på ejere af el-biler.

Med ‘wall box’ kan man nemlig oplade sin elbil med strømmen fra egne solpaneler eller vindmølle, og man kan – som med xStorage – også levere strøm tilbage til el-nettet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *