• Nissan X-Trail er blevet større og rummeligere - også som varebil.

  • Indretningen af varerummet er en prototype, men den synes at være på vej mod en flot finish og god pladsudnyttelse med bl.a. de låsbare rum under gulvet og med adgang via sidedørene.

  • Bagklappen åbner højt over en regulært udformet døråbning med en relativ bekvemt ansat nedre karm til at lette arbejdet med at læsse og losse.

  • Nissan har opdateret den kompakte Juke og sat den til interessante kampagnepriser.

  • Juke Van byder sig til med en delikat indrettet arbejdsplads.

  • Nissan Juke - kompakt varebil med frækt look og gode manerer.

  • Boomerang-formet lygtedesign præger fronten på den nye Juke.

  • Bommerang-designet gentages i baglygterne.

  • Nissan er ikke bange for markante linier og former, især ikke på Juke.

Nissan sætter pris på X-Trail

Faceliftet Nissan Juke i flere varianter med træk på to eller fire hjul og til interessante kampagnepriser

Samtidigt med den statiske præsentation af den nye 5-dørs hatchback Pulsar i København har Nissan sat pris på to faceliftede modeller i programmet af varebiler, dels Juke Van og dels X-Trail Van. Fremover er der ikke to udgaver af Nissans populære crossover-model Qashqai, men kun én.
I stedet for  Qashqai +2 er den nye X-Trail Van kørt i stilling til at overtage rollen som det store og rummelige alternativ.
De faceliftede udgaver af X-Trail og Juke er på gaden herhjemme i august.

Kun med dieselmotor

I varebiludgaven giver motorvalget sig selv, da der kun er én version. Derimod kan man vælge at kombinere den fine 4-cyl. 1,6-liter dieseldrevne dCi-motor med 130 hk/320 Nm, 2-hjulstræk eller 4-hjulstræk og enten i udstyrsversionen Visia, Acenta eller Tekna.
Vælger man en 2-hjulstrukket X-Trail Visia er prisen 194,605 kr. plus moms – 34.360 kr.
Tager man den i Acenta-udgaven er prisen 206.113 kr. plus moms – 36.146 kr. og svinger man sig helt op i Tekna-versionen bliver kassebonen på 236.292 kr. plus moms – 40.789 kr.

Lav ejerafgift

Fælles for disse tre modeller er den manuelle 6-trins gearkasse, bilens gode ECE-normtal for den gennemsnitlige brændstofydelse på 20,4 km/l og det lave CO2-udslip på 129 g/km, som resulterer i en B-klassificering og en halvårlig ejerafgift på kun 2.140 kr.
Fremfor den manuelt betjente transmission kan man vælge sin X-Trail med Xtronic-automatgear, og i udstyrsversionerne Acenta og Tekna.

Meget for pengene

Merprisen for Xtronic er godt 13.000 kr., og det berører ikke B-klassificeringen eller ejerafgiften, da normtallet er 19,6 km/l og CO2-udslippet 135 g/km.
Vælger man den nye X-Trail med 4-hjulstræk ændres bilens normtal og CO2-udslip til henholdsvis 18,9 km/l og 139 g/km, men det påvirker ikke bilens klassificering i B-gruppen eller den halvårlige ejerafgift. Til gengæld stiger anskaffelsesprisen med godt 23.000 kr. uanset om det er en Acenta- eller Tekna-udstyret variant.
Uanset udstyrsmodel får man meget bil for pengene, når det gælder sikkerhed og komfort.

Trækker op til 2000 kilo

Og så er der lige den ekstra detalje, at den nu også er god for et træk på 2000 kilo påhæng med bremser og har en frihøjde på 210 mm.
Der foreligger endnu ikke tal for varerummets kapacitet, men afhængig af den endelige indretning vil den blive omkring 2,0 kbm; nyttelasten er opgivet til 470 kilo.

Frække Juke fra 123.170 kr.

Gælder det den frækt stylede og mere kompakte Juke Van, begynder prislisten ved 123,170 kr. plus moms – 21.724 kr. for en forhjulstrukket Visia-udgave med en 4-cyl., benzindrevet sugemotor på 1,6 liter og en ydelse på 94 hk og 140 Nm.
Dens gennemsnitlige normtal er 16,7 km/l og CO2-udslippet 138 g/km, hvilket giver den en klassificering B-gruppen og en halvårlig ejerafgift på 1.110 kr.

Måske et bedre valg

Tager man i stedet sin Juke Van med Renaults 4-cyl. og tuboladede 1.2-liter DIG-T benzinmotor og 6-trins manuelt gear og en ydelse på 115 hk og 190 Nm, forbedres normtallet til 17,9 km/l og CO2-udslippet til 129 g/km, hvorved ejerafgiften reduceres til 830 kr. halvårligt.
Til gengæld koster bilen så 139.634 kr. plus moms – 24.995 kr.
Juke kan også leveres med en trinløs gearkasse, men så dropper den ned i C-gruppen på grund af et lavere normtal og højere CO2-udslip.

Muskelbundt på vej

For køreglade varebil-piloter er der udsigt til noget mere underholdende, eftersom Juke også kommer i en B-klassificeret variant med en 190 hk/260 Nm 1,6-liter DIG-T-motor kombineret med enten forhjulstrukne med 6-trins manuelt gear eller 4-hjulstrukne med Xtronic-gear.
Priserne bliver henholdsvis fra 160.731 kr. plus moms – 27.502 kr. for den manuelt gearede og 169.552 kr. plus moms – 28.860 kr. – med automatgear.

Dieseldrevet alternativ

Alternativet til de benzindrevne udgaver er den dieseldrevne Juke Van til priser fra 121.456 kr. plus moms – 25.952 kr.
I så tilfælde er der uanset udstyrsversion tale om en Juke med Renaults fortrinlige 1,5-liter dCi motor med 110 hk og 260 Nm, som sikrer bilen en klassificering i A-gruppen og dermed en halvårlige ejerafgift på kun 1.400 kr., idet bilens gennemsnitlige normtal er så højt som 25,0 km/l og CO2-udslippet så lavt som 104 g/km.

Godt 9,500 kr. at spare

Hvis du seriøst overvejer en af Nissans nye varebiler, så er det værd at bemærke, at der er noget at spare med de kampagnepriser, som p.t. er i spil.
På en Visia-udgave af Juke dCi 110 er der eksempelvis mulighed for en besparelse på godt 9,500 kr. i forhold til normalprisen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *