• Nissan Navara ENGuard er den fede redningsbil. I ladet er der kraftige batterier, som kan bruges ved nødhjælpsarbejde.

  • Sammen med batterierne er der plads til masser af forskelligt værktøj i ladet.

  • ENGuard har fåeet en visuel overhaling med fem cm mere frihøjde og funky farver.

Nissan vil redde verden med elbil-batterier

Nissan viser rednings-koncept af Navara med store hjul, økse og batteri fra elbilen Leaf

Nissan har vist et nyt koncept på dette års IAA-varebilsmesse i Hannover. Det er en drengerøvs-udgave af Navara, som Nissan har døbt Navara ENGuard, og ideen er, at den skal hjælpe i verdens brændpunkter.

Alaskan verdensborger

Nissan har gjort en masse for at sørge for, at bilen kan komme frem over alt, men mest interessant er det, at de har installeret batteripakker, som er samme type, som bruges i elbilerne Leaf og e-NV200. Når batteripakkerne er på plads i deres dock, oplades de konstant ved hjælp af bilens dieselmotor, så de altid er klar til brug. Effekten er på 2 kW, og de er placeret i vandtætte aluminiumskabinetter.

Hver batteripakke har to indgange til opladning – en til vekselstrøm og en til det solpanel, som er placeret på taget. Der er fem udgange, to 220 volts og tre USB-tilslutninger. Batteripakkerne er udviklet til at være et effektivt alternativ til en benzindrevet generator, så de kan drive eksempelvis skære- eller løfteudstyr. Det har ifølge Nissan mange fordele – batteripakkerne støjer ikke, og de udleder ikke emissioner, hvilket gør dem velegnede til lukkede miljøer som eksempelvis bygninger eller grotter.

Droner og økser

På ladet findes også redningsudstyr, som opbevares i to udtrækkelige bakker. Bakkerne er fremstillet i glasfiber og kan trækkes 800 mm ud. Den øverste bakke genstande som eksempelvis radiokommunikationsudstyr, kraftige lygter, ildslukker, reb, klatreudstyr, en skovl og en økse. Den nederste bakke er dybere og smallere. I den opbevares større genstande som en iltbeholder og genoplivningsudstyr, redningsveste og afbalanceringsudstyr.

Navara føjer EU

Nissan er dog ikke stoppet her, for EnGuard er udstyret med en DJI Phantom 4 drone med en maksimal flyvehøjde på 6.000 m. Den vejer blot 1.380 g og kan flyve op til 20 m i sekundet i næsten 30 min og sende billeder tilbage til bilen, der vises på en 20,5” skærm i passagersiden. På den måde kan redningsmandskabet langt bedre få et overblik over et område og en krise.

Resten af bilen er selvfølgelig liret til, som det passer på konceptbiler. Undervognen er justerbar og hævet med 50 mm, så der er plads til større og grove dæk. Der er nye formstøbte sidetrin, med en gummiliste på overfladen, som gør trinene skridsikre. På A-stolpen i førersiden er der placeret en snorkel, så luftindtaget til motoren øges, hvis bilen eksempelvis skal forcere floder på vej ud for at redde verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *