• Nissan forsøger nu at bruge den store NV400 som lappeløsning, mens vi venter på afløseren til Primastar

  • Opel Movano koster fra 189.000 kroner plus moms på prislisten. Renault Master 5000 mere. Men kontantkøb er en døende betalingsform i den momsfri verden. Og Opel fastholder, at de er konkurrencedygtige på trods af 50.000 kroners forskel i listeprisen

Nissan i priskrig mod tiden

Nissan NV 400 står til en listepris 50.000 under sine trillingesøstre, Opel Movano og Renault Master. Men det er ikke de direkte konkurrenter, Opel og Renault, der er fjenden. Det er Nissan selv

140.000 plus moms. Det er slagplanen i en nøddeskal for Nissan. Modstanderne er dobbelt så mange, men de koster henholdsvis 189.000 og 194.000 kroner plus moms.

Nogle ville måske sige, at Nissan skyder gråspurve med kanoner. Og undre sig over fremgangsmåden. Men forklaringen er såre simpel.

Nissan har ingen haglgeværer og er tvunget til at tage det tunge skyts i brug. De har ikke andet på lager. Og de får det heller ikke foreløbig.

For der er hul midt i programmet. Nissan Primastar er udgået som model, mens den store Interstar, som tog navneforandring til NV400 i forbindelse med den nye model, der kom i 2011, blev opdateret samtidigt med trillingesøstrene, Opel Movano og Renault Master i sommer.

Holde på kunderne

Faktisk kom den på markedet få uger efter, Renault og Opel havde lanceret afløserne til Vivaro og Trafic, uden at den tredje søster i flokken, Nissan Primastar, blev afløst. Det lagde helt naturligt et ekstra pres på Nissan, som nu stod til at vinke farvel til sine Primastar-kunder.

Nissan NV400 til chok-pris

Biturbo i Movano

Renault med ny Masterclass

– Vi måtte jo gøre noget for at holde på dem. Vi har den lille NV200, som endda findes i den eldrevne version, e-NV200, og nu kom så den store NV400. Men Primastar har vi ikke en afløser til lige nu. Vi regner med, at den kommer i løbet af 2015, men mere kan og må vi ikke sige lige nu, forklarer informationschef i Nissan Nordic Europe i Danmark, Ann Strøby.

NV300

Nissan har flere gange meldt deres afsked med varebil-samarbejdet med Renault og Opel, men indtil videre er det blevet ved snakken. Et kvalificeret gæt herfra er, derfor, at Primastars afløser fortsætter med at være trillingsøster til Vivaro og Trafic, og at det logisk set må blive en NV300.

Om den så kan sælges til de samme priser som konkurrenternes er næste hurdle. For NV400 koster jo det samme som en Trafic og Vivaro.

Men det er der ikke noget at gøre ved lige nu.
– Indtil vi har en afklaring på det, vil vi gerne holde på Primastar-kunderne med en lav pris på NV400

Det handler om pakken

Hos Opel tager de det voldsomme angreb på prisen med sindsro og har ingen planer om at indlede en priskrig inden for familien.

– Annoncerede udsalgspriser spiller en mindre rolle i forbindelse med salg og leasing af varebiler i Vivaro-Movano-størrelse. Det handler om den totale pakke, og derfor bør du se på leasingprisen inklusiv service og eventuelle tillægsydelser, siger salgschef i Opel Danmark, Kim Dall.

– I øvrigt er tilbud tilpasset individuelt til den enkelte kunde, og navnlig når det drejer sig om flere biler, så handler det om den totale handel med indbytningsbiler. Og her er det jo bytteprisen, der er relevant, hvis det er et regulært køb/salg med serviceaftaler og løsning af kundens behov. Så laver man et tilbud, der passer den pågældende kunde, tilføjer han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *