Nissan og Renault bygger modulbiler til bunke

Den euro-asiatiske alliance standardiserer hele modelprogrammet og udvikler 14 nye modeller baseret som et enkelt modulsystem

Nissan og Renault har lavet et nyt platforms-koncept til at effektivisere udviklingen af nye biler. Med Fælles Modul-Familie eller Common Module Family, CMF, som de kalder deres nye modul-system, skal deres ingeniører ikke længere bekymre sig om at designe biler fra bunden. De napper bare basale elementer som motor, førerplads, motorrum, chassis og diverse ophæng og affjedringer samt elektronik ned fra hylderne – eller rettere: de klikker på dem i computeren – og så kan de tegne nyhederne udenpå.
På den måde flytter man ingeniører og designere længere frem i processen med udvikling af nye bilmodeller, fordi der ikke skal tages stilling til så meget ud over bilens udseende og størrelse fremover.

Sparer 40 procent

Nissan-Renault-alliancen understreger, at der ikke bare er tale om en ny fælles platform men om en meget mere omfattende modulløsning – en slags tredimensionel platform.
En platform er en vandret komponentsamling, mens CMF er et modulkoncept på tværs af segmenterne.
Ved at standardisere produktionen af bilernes mest basale komponenter forventer Nissan-Renault, at CMF vil reducere udviklingsomkostningerne til den enkelte model med 30-40 procent og reservedelsomkostningerne med op til 30 procent.
CMF bliver løbende sat i produktion på fem kontinenter i mere end ti lande over de kommende syv år i takt med, at de forskellige modeller bliver udskiftet. I første omgang kommer det til at omfatte 14 modeller fordelt på 11 Renault og tre Nissan med en samlet produktion på 1,6 millioner biler om året.

Global produktion

De første biler baseret på CMF bliver Nissan Rogue, Qashqai og X-Trail, der går i produktion allerede i løbet af i år, mens Renault Espace, Scenic og Laguna kommer i 2014.
Det er meningen, at CMF skal danne en Reservedels-bank for Nissan-Reanult som grundlag for hovedparten af alliancens modeller.
Med CMF øger man antallet af moduler, der leveres til de forskellige platforme og gør derved flere komponenter fælles for flere platforme, så man kan bygge flere modeller på samme platform.
Samtidigt betyder CMF, at Nissan-Renault nu kan globalisere deres produktion med samme moduler til biler over hele verden i stil med for eksempel Ford Global DNA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *