• Skidtet så at sige preller af på bilens venstre halvdel.

  • Møget på den ene side, præsentabel på den anden.

  • Selv en længere tur på motorvej sætter sig spor på bilens overflade - i dette tilfælde primært på den del, som ikke er nano-coated.

  • Forskellen på med og uden coating er umiskendelig - især på meget lyse eller mørke biler.

  • Turbulenser bag biler har det med at svine hele bagpartiet til, men selv dér vil en nano-coating bidrage til at holde snavs på afstand.

Nissan maler biler med nano-teknologi

Nissan Note er den første model, som testes med smudsafvisende ”overtøj“

Bemærk lige højre og venstre side af denne Nissan Note. Nej, der er ikke tale om en 2-farvet lakering, men om en lakering, som resulterer i to forskelllige resultater. Og det ene er klart bedre end det andet.
Bilvask kræver både tid og penge, hvad enten man gør det selv eller overlader det til vaskehallens roterende børster. Men tænk hvis man kunne slippe for dét – eller i det mindste skære ned på behovet for bilvask.
Dét er, hvad sysler Nissan med, og det er dét, som ses på billedet – og de øvrige.

Igangværende eksperiment

Løsningen snavsede biler kan være en overfladebehandling baseret på nanoteknologi, som resulterer i en særlig vandskyende og smudsafvisende coating. En slags selvrensende lak.
Nissans Europes tekniske center eksperimenterer lige nu og i de kommende måneder med den særlige coating-type på en Nissan Note.
Efter sigende er Nissan også den første bilproducent til at tage den såkaldte Ultra-Ever Dry-lak i anvendelse ved behandling af en hel bil – eller snarere en halv, for det med en kombination af lakering med og uden nano-coating, arbejdes der på at få klarlagt fordele og ulemper ved processen.

Beskyttende ”luftlag“

En kort tur ad en mudret markvej eller en lang tur på en regnvåd motorvej efterlader uvægerligt spor på en bils ydre. Kunne den skille sig af med skidtet, som en hund ryster pelsen efter en tur i vand, ville man kunne spare både tid og penge på bilvask – og bilen ville i højere grad end ellers forblive præsentabel.
Især hvide og sorte biler og biler lakeret i lyse eller meget mørke nuancer.
Med den specielle nano-coating lægges et beskyttende ”luftlag“ mellem den ordinære lakoverflade og omgivelserne, så vand og smuds hindres i at fæstne på bilens ydre flader.
Nano-teknologien har tidligere været anvendt på Nissan Note, omend i et meget mindre omfang, nemlig som overfladebeskyttelse af fabriksmonteret bakkameraudstyr.

Måske til efterbehandling

Generelt har den specielle nano-coating foreløbig kun været anvendt til speciel og koncentreret overfladebeskyttelse mod støv, vandstænk, regn, vand, rimfrost, slud og sne.
Selvom Nissan ikke for indeværende har planer om en standardiseret overfladebehandling af biler med den specielle coatingproces, bliver det dog overvejet om det skal tilbydes som efterbehandling på linie med eftermontering af forskelligt ekstra udstyr.
Men kunne man fra dag 1. få sin Nissan varebil leveret fra fabrikken med nano-coating, ville det professionelle liv blive både bedre og mere præsentabelt.
Kom så Nissan, vi venter.

Se videoen med  Nissans nano-bil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *