Nissan Leaf på toppen

En markant stigning i salget af el-biler i Norge har sendt Nissan Leaf til tops på salgslisterne. Det burde nok give anledning til selvransagelse herhjemme - især politisk

Her handler det ikke så meget om varebiler, som om problemet med den danske bilafgiftspolitik og det sløve salg af 4-hjulede alternativer som hybridbiler og el-biler. I Norge vil bilkøbere måske også bedyre, at de betaler rigeligt for deres biler, men ikke desto mindre er el-bilen Nissan Leaf øjeblikkets bestseller.
For anden måned i træk topper en el-bil den norske hitliste. I  september var det den esklusive el-bil Tesla.
I Danmark med afgiftsfritagelse for rene el-biler, men almindelige registreringsafgift på hybridbiler, er biler med alternative drivformer ikke i nærheden af bilernes Top 20-hitlister uanset farven på nummerpladerne.

Nordlys

Om de norske bilkøbere  har set lyset – nordlyset? – eller de danske bilkøbere fumler rundt i mørke, er svært at sige, men bemærkelsesværdigt er det, at el-bilen Nissan Leaf topper den norske hitliste som den mest solgte bilmodel i oktober foran modeller som Toyota Auris, VW Golf og Skoda Octavia med traditionelle forbrændingsmotorer.
I april var Leaf også blandt månedens fem mest solgte modeller, men den står også højt på listen over det norske nyvognssalg for året som sådan, da den med udgangen af oktober var på en samlet fjerdeplads efter VW Golf, Toyota Auris og Mazda CX-5.

3.755 biler på 10 måneder

I oktober solgte Nissan  716 eksemplarer af Leaf, som dermed strøg til tops, og til og med oktober har nordmændene  i år købt 3.755 eksemplarer af den batteridrevne model, der midt på året blev lanceret i en opdateret udgave.
Ligeså bemærkelsesværdigt er det, at efterspørgslen på Leaf er stigende blandt bilkøbere udenfor de norske storbyer. At bilen har solgt godt i byerne er ikke så overraskende  i betragtning af bilens karakter – en 100 pct. batteridrevet og i sig selv nul-forurenende el-bil.

Fremgang på 120 pct.

I oktober blev der totalt solgt 925 el-biler svarende til en fremgang på knap 120 pct. i forhold til sidste år. Og for hele året er salget af el-biler i Norge noteret for en fremgang på 52 pct. svarende til 5.175 biler, hvoraf Nissan Leaf tegner sig for broderparten.
Generelt har salget af el-biler gennem længere tid været stigende i Norge, og vel nok især fordi de ligesom herhjemme er fritaget for registreringsafgift og desuden slipper for at betale bompenge i de store byer.

Fremgang på 64,8 pct. for hybridbiler

Nordmændene nøjes ikke med at købe nye el-biler, de importerer også brugte eksemplarer. I oktober sidste år blev det til 49 biler. I den forgangne måned blev det til 310 el-biler. Og det er ikke kun personbilerne, som fanger stadig flere norske bilkøberes interesse. Til og med oktober er der i år registreret 158 el-drevne varebiler mod 21 biler i samme periode i fjor.
Salget af hybridbiler er ligeledes i fremgang. Med et samlet salg af 8.421 hybridbiler i år til og med oktober er biler i denne kategori gået frem med 64,8 pct. sammenlignet med 2012.

Danmark halter bagefter

På grund af de nordiske landes særlige miljøbevidsthed, regnes de for at være langt fremme på hjulene, når det gælder miljøvenlige biler, men set i forhold til Norge er det ingen overdrivelse at konstatere, at Danmark halter bagefter.
Til sammenligning er der i år herhjemme registreret 143 Nissan Leaf på hvide plader og en enkelt som varebil, mens der er registreret 54 Renault Zoe og 43 Tesla samt en enkelt Opel Ampera – men som varebil.

Der er noget galt, men hvad?

Shakesspeare skrev i ”Hamlet“ og skjalden John Mogensen sang, at der noget galt i Danmark, men hvad? Det er der nok også.
At bilkøberne hænger i bremsen, når det gælder hybridbiler, kan måske forklares med lovgivernes manglende evne til at lave en differentieret afgift for disse biler, men det forklarer ikke, hvorfor bilkøberne styrer udenom afgiftsfrie el-biler, som der udbydes stadig flere af – og som alt andet lige må antages at have bedre vilkår for at køre i det flade Danmark end i kuperede Norge.
Hvad mener du?

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *