Nissan Juke Van gejlet til sjov

Nissans hidtil heftigste varebil er nu på gaden herhjemme

Juke hedder den, Nissan Juke Nismo RS for at være helt præcis, og er du til rappe biler, er den blandt alternativerne til en mere prosaisk varebil, og det er den til dato heftigste Juke, du kan bestille fra modelprogrammet.
Hvad den kan?
Foruden en skarp undervogn med større bremser og mere stramt afstemt affjedring viser RS’eren et anderledes temperament, når der pumpes benzin frem til maskinrummet – så vågner den iltre crossover og bliver legesyg.

280 Netonmeter

Under frontklappen ligger der en munter DIG-T motor på 1,6 liter og trækker med 218 hestekræfter,  på forakslen.
Det maksimale drejningsmoment er 280 Newtonmeter, når hidsigproppen er monteret med en manuel 6-trins gearkasse.
Ydelsen er lidt mindre, når maskineriet kombineres med Xtronic gearkasse og Torque Vectoring-system, 4-hjulstræk og delvis differentiallespærre 214 hestekræfter og 250 Newtonmeter.
Blot er der den hage ved 4-hjulstrækkeren, at den ikke kan godkendes som varebil, fordi multilinkbagakslen fylder for meget til at der kan udmåles et 120 centimeter langt varerum i 60 centimeters højde over gulvet.
Med gule eller 2-farvede nummerplader må man nøjes med sprinteren i en variant med forhjulstræk og en mindre pladskrævende compoundbagaksel.

Lidt over 200.000 kroner

Med DIG-T benzinmotor og 190 hestekræfter, 6-trins manuelt gear og 17-tommer hjul sælges Juke Acenta og Tekna til henholdsvis 161.792 og 170.613 kroner plus moms, mens RS-varianten med 218 hestekræfter og 7×18 tommer hjul er prissat til 207.734 kroner plus moms – men så er der foruden mere gejl på den end på de andre også mere pep i hjulene.
Desuden er profilen noget mere flabet end den større og mere distingverede Qashqai.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *