• Nissan Navara revolutionerede det mellemstore pickup-segmetn med sin multilink bagaksel. Det giver pote på salgslisterne

  • Den ellers usårlige Toyota Hilux er gledet en plads ned på listen

  • Det flotte nye ydre og en generel fremgang i markedet har været gunstigt for Mitsubishi L200

  • Med sit rå, sexede ydre taler Ford Ranger vel mest til følelserne af alle seks kombattanter på markedet

  • VW Amarok er gledet fra anden- til sidstepladsen på trods af facelift og nye V6-motor

  • Nyeste indslag på Danmarks pickup-marked er Isuzu D-Max, som danskerne har taget pænt imod

Navara banker Hilux og Ranger

Nissan så rigtigt, da de monterede ny bagaksel på Navara, som topper salgslisterne. Årets styrtdyk står VW Amarok for

Der er knald på pickup-salget i år. Foreløbigt ligger det 20 procent over sidste års salg målt på årets første syv måneder. Men dykker man lidt ned i tallene, dækker de over store forandringer. Den hidtil uindtagelige fæstning, Toyota Hilux, ser ud til at falde, mens Nissan Navara banker hele feltet med sin nye multilink bagaksel, der har gjort så meget for køreoplevelsen, at den nærmest er blevet en helt anden bil.

Pickup-markedet er minimalt set i forhold til de øvrige varebilsmarkeder. År til dato er der solgt 430 styk mod 358 i samme periode sidste år. Men forskydningerne er markante, og de peger på, at kunderne også her lader deres følelser styre dem.

Uofficiel verdensmester

Øverst på listen med 114 solgte biler ligger Nissan Navara, som vi tidligere har testet og kåret som uofficiel verdensmester i køreegenskaber for one ton pickupper.

Men nok så interessant er det, at den skubber fortidens mester, den uovervindelige Toyota Hilux ned på en andenplads med 91 solgte, mens Ford Ranger og Mitsubishi L200 ligger tæt med henholdvis 67 og 69 enheder i kampen om den sidste plads på podiet.

Unik i segmentet

Men hvad er det, der gør Navara så populær blandt de danske pickup-kunder?
– Navara opfylder ønskerne og lidt til på en moderne pick-up. De markant forbedrede køreegenskaber, som er unikke i segmentet, er blevet super modtaget, ligesom  for eksempel mulighed for Around View Monitor vejer tungt hos mange kunder. Begge elementer adskiller os fra det, konkurrenterne kan tilbyde; og den øgede anhængervægt på nu 3.500 kg er også meget efterspurgt, foreslår marketingschef i Nissan Nordic, Steffen Nederby Høj som forklaring på succesen.

Men nuværende kunder alene er matematisk vurderet ikke nok til en fremgang. Der skal mere til, og den samlede forklaring skal nok snarere findes i en kombination af gamle kunder, den nye bils tekniske forbedringer samt god omtale.
– Vi har en ret stor skare af meget loyale Nissan kunder i dette segment, som i stort omfang er kommet selv, eller forhandlerne har kontaktet dem direkte. Den positive presseomtale og prisen som Årets Pick-up i Europa har også hjulpet godt.

Offroad-egenskaber

– Kunderne peger stort set alle på design, super køreegenskaber, det høje udstyrsniveau og de stærke offroad-egenskaber med blandt andet standardmonteret mekanisk spærredifferentiale samt en høj lastekapacitet og anhængervægt på 3.500 kg.

– Den nye undervogn giver konkurrenterne baghjul i forhold til kørekomfort, og at pressen i den grad har givet Navara flotte ord med på vejen – så som ”Ny bjergkonge” m.m. – og selvfølgelig prisen som Årets Pick-up, er klart med til at fjerne sidste eventuelle ubeslutsomhed hos kunderne, siger den tilfredse marketingschef.

Nissan Navara er årets foreløbige sællert med en fremgang på 142 procent. Både Toyota Hilux og VW Amarok går tilbage med over 35 procent, hvilket faktisk gør tyskeren til årets foreløbige bundprop med under 10 procent af markedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *