• Hvad gør Carlos Tavares, den tidligere chef for Renault og nuværende styrmand i PSA, når han skal til at sælge biler, han skal købe af Renault?

  • Opel Movano, som i grunden er en Renault Master, kan meget vel gå hen og blive ti år lang torn i øjet på Peugeot

  • Fiats CEO, Sergio Marchionne, har ingen planer om at lave om på sin brogede alliance-pakke

Når PSA skal sælge Renault

Hvad sker der, når PSA køber Opel, som køber sine varebiler af Renault? Altomvarebiler.dk har spurgt alle implicerede koncerner

Verdens bilproducenter har tradition for at eje hinanden på kryds og tværs. Det er blevet til samarbejder om motorer, platforme og hele fabrikker.

Tidligere talte man om teknisk ens modeller, som det enkelte mærke byggede sit eget karosseri til, men i nyere tid har man i effektiviseringens navn lagt den slags forfængelige tendenser på hylden.

Siden 1929

I dag er det snarere blevet en dyd at demonstrere økonomisk ansvarlighed i bilklasser, hvor økonomien og det simple transportbehov spiller den største rolle. Småbiler og specielt varebiler er gode eksempler.

PSA’s køb Opel er bare det seneste i rækken, og ingen forventer, at noget som helst varer evigt i denne branche, selv om GM faktisk har ejet Opel siden 1929.

Quick-lån

Tilbage i 2011 gik opkøbet faktisk den modsatte vej. Den gang købte Opel syv procent af aktierne i PSA-gruppen. Det var nok mest en slags Quick-lån for viderekomne, og de blev solgt igen efter et par år. Men det var indledningen på et samarbejde om blandt andet nye platforme, som foreløbigt har kastet Opel Crossland X af sig.

Den er i PSA-regi blevet til konceptbilen Citroen C3 Aircross, og flere er på vej. Opel Grandland, som kommer senere på året, deler komponenter med 3008 og for så vidt 5008. Set fra den vinkel er sammenlægningen altså bare en udvidelse af nuværende fælles aktiviteter.

Utænkeligt i USA

Chrysler har siden 2009 været på italienske hænder, og i 2014 bliver de sidste 41 procent af aktierne opkøbt af Fiat, som GM tidligere ejede 20 procent af. Det kunne amerikanerne ikke acceptere. Fælles interesser for to af de tre store amerikanske bilproducenter er utænkeligt i USA.

Anderledes pragmatiske – man kunne fristes til at kalde det ‘professionelt’ – forholder europæiske bilkoncerner sig til disse koalitioner. Samarbejder på kryds og tværs er hverdagskost, og netop Fiat er et slående eksempel.

Komplicerede kontrakter

Sidste år blev den PSA-producerede Fiat Scudo afløst af den Renault-producerede Fiat Talento. Så kunne man tro, at der var planer om et komplet samarbejde, men Fiat-chef Sergio Marchionne afviste i samme forbindelse, at der skulle være planer om at ændre på det øvrige samarbejde med PSA, som fortsat leverer Fiat Ducato.

Man kan altså ganske udmærket handle hos både den ene og den anden leverandør, uden at det giver anledning til problemer, omend kontrakterne formentlig næppe bliver mindre komplicerede af det. Advokater skal jo også leve.

12 fabrikker og 40.000 mand

Men hvad så, når Opel, der køber sine varebiler hos Renault, bliver en del af PSA-gruppen? Handlen står i første omgang PSA i godt to milliarder Euro, men samtidigt overtager de en forpligtelse på syv milliarder Euro til pensionsordninger, som GM dog skal betale tre milliarder af. Den samlede regning til PSA ender i størrelsesordenen seks milliarder Euro for både overtagelse og pensionsordning.

Med handlen ender PSA med at stå med 12 bilfabrikker i Europa alene og en samlet medarbejderstab på 40.000 mand. Det er 16 år siden, der sidst var sorte tal på årsregnskabets bundlinje, og til sidst blev det altså for meget for de amerikanske ejere.

Intet nyt

PSA-direktør Carlos Tavares har gennem massive effektiviseringer formået at vende franskmændenes eget underskud til overskud siden 2012, og han har samme planer for Opel.

De to fabrikker har i forvejen et samarbejde om førnævnte platforme og modeller, som PSA nu får det fulde udbytte af. De samlede årlige besparelser for PSA-koncernen skal ligge i omegnen af 12 milliarder Euro om året helt frem til 2026, hvis Tavares får sin vilje.

Konkurrenten på porten

Men han har et par smutveje, som gør arbejdet med hans tyske tilføjelse nemmere. Og et par af dem får ham nok til at smile, mens han tager dem. Én af dem er varebilerne.

Som det vil være de fleste bekendt, køber Opel Vivaro og Movano hos Frankrigs største bilproducent og PSA’s største torn i øjet, Renault. Det samarbejde er der selvfølgelig nogle forpligtelser på, men det er temmeligt sikkert kun et spørgsmål om tid, før de bliver til PSA-produkter. Og mon ikke han smiler hele den dag, hvor han kan smide en smule af Renault på porten.

Renault overvejer

Vi spurgte Renaults ledelse, hvordan de forholder sig til PSA’s overtagelse af Opel.
‘Vi kommenterer ikke vore konkurrenters handlinger; men vores samarbejde med GM Europe har været positivt, og vi fortsætter med at honorere gældende kontrakter. Vi kigger dog på indholdet af vores aftaler og overvejer vores muligheder’, lyder det i Renaults officielle svar til Altomvarebiler.dk.

På den ene side betyder det noget i stil med, at Renault nok synes, det er mægtigt underholdende, at PSA i nær fremtid bliver kunde i butikken. På den anden side skal man nok være mere end almindeligt blåøjet, hvis man tror, de to franske rivaler kan leve med det på den lange bane.

Kører videre

Vi spurgte PSA om det samme, og deres svar til Altomvarebiler.dk er helt klart og tydeligt:

‘Vi har bekendtgjort en aftale mellem GM og PSA, men den er ikke endeligt på plads. Vores teams arbejder stadig på den, og den endelige aftale ventes at ligge klar i fjerde kvartal af 2017. Indtil denne aftale er på plads, vil begge parter fortsætte deres arbejde med hver sine organisationer og planer. Så på dette tidspunkt er der ingen ændringer eller bekendtgørelser om den fremtidige organisation.

Gammel nyhed på direktionsgangen

Fra Opel lyder beskeden, at disse samarbejder om både varebiler og personbiler plejer at løbe for en generation ad gangen. Men en ny generation på gaden er en gammel nyhed på direktionsgangen.

Opel Vivaros nuværende generation er fra 2014, så den står ikke til udskiftning sådan lige foreløbigt. Dermed er der en reel mulighed for, at PSA kan nå at stoppe det fortsættelsen af dét samarbejde, før der bliver skrevet kontrakt om næste generation.

Det kan blive dyrt

Men faktisk kan timingen for den mellemstore varebil være langt bedre end for den tunge klasse. Opel Movano i nuværende udformning kom i 2010, så den næste generation kan meget vel være aftalt og under udvikling allerede nu.

Er det tilfældet kan den blive en meget dyr affære at komme ud af for Tavares. Eller ende med at blive en ti år lang torn i øjet på ham.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *