• Volvos nye skalerbare chassis er grundstenen i den nye XC90 T8 hybrid SUV

  • Forrest en 4-cylindret benzinmotor med træk på forhjulene, og bagtil en el-motor til træk på baghjulene

  • Jaguar XE er den første til at modtage den nye Ingenium motor

  • Ingenium motoren har både kompressor og turbolader og kører på benzin eller diesel

Motoroffensiv fra Volvo og Jaguar Land Rover

Volvo går hybridvejen med deres nye motorteknik og Jaguar/Land Rover foretrækker mindre slagvolumen og turbolader

Den til efteråret ventede nye Volvo XC90 kommer også i en plug-in hybrid version med et imponerende lavt forbrug for så stor en SUV, Ifølge EU-normen vil den kun sluge 2,5 liter benzin pr. 100 km – det svarer til 40 km/l og en CO2 udledning på 60 g/km.

Det nye DRIVE-E chassis er baseret på den ligeledes nye Skalerbare-Produkt-Arkitektur (SPA), der er skræddersyet til den nye hybridteknik.Udelukkende 4-cylindrede motorer i både benzin- og diesel kommer her til udfoldelse.

To motorer – en i hver sin ende

En 4-cylindret 2-liter benzinmotor med både turbo og kompressor trækker forhjulene og en elektromotor vil trække baghjulene efter behov Tilsammen får XC90 DRIVE-E T8 hybrid en effekt på 400 hk.

Yderligere to motorer i den nye DRIVE-E motorgeneration omfatter en version med 190 hk og en med 320, enten med benzin eller diesel som brændstof.

I det samlede motorprogram vil der fortsat være de kendte D5, D4 dieselmotorer og T5 benzinmotoren med henholdsvis 225 hk, 190 hk i dieselversion og med 254 hk eller 320 hk med hjælp fra turbo og kompressor.

Volvo har ikke frigivet yderligere information om den kommende XC90, hverken om teknik, udstyr eller pris  kun at den er på markedet til efteråret.

JLR går en anden vej med Ingenium

Alene navnet Ingenium vidner om Jaguar/Land Rover ingeniørernes selvtillid. De har valgt mindre slagvolumen, hvor hver cylinder er på 500 ccm med samme boring, slaglængde og afstand imellem cylinderboringerne, Det gør det muligt at modulopbygge motorerne fra 2000 ccm, der er den første Ingenium motor døbt AJ200D, til en trecylindret på 1500 ccm i den ene ende og en sekscylindret 3,0 liter i den anden ende.

Alle motorer kommer som både benzin og diesel med turbolader og kan kombineres med forhjulstræk, baghjulstræk og firehjulstræk. Mindst ligeså vigtigt er en vægtreduktion på 80 kg i forhold til den nuværende 2,2D.

Udvikling på et blankt ark papir

Fleksibilitet var nøgleordet under planlægningen, der for en gangs skyld har stillet ingeniørerne med et stykke blankt papir uden at skulle tage hensyn til eksisterende teknik og chassis.

Ingenium motoren vil først blive anvendt i den kommende Jaguar XE, der skal være en skarp konkurrent til BMW 3-serie på især det tyske marked, derfor kommer en 2,0 turbodiesel først. Der er ingen oplysninger om effekt, men der skal være mindst 170 hk for at kunne spille med i orkestret. I den absolutte  ende er der udsigt til 400 hk i en rival til BMW M3 og M4.

At konstruere en ny motorgeneration fra bunden af er en meget omfattende opgave, der kræver uendelige prøvekilometer. JLR testkørere og ingeniører har kørt mere end 3,2 mio kilometer for at udvikle teknikken og ikke mindst kurere børnesygdomme. Succes har kun ét skud i bøssen.

Næste bil, der venter på den nye Ingenium motor bliver efter sigende den nye Land Rover Discovery Sport og mon ikke Evoque og Freelander er med på ventelisten.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *