• Mitsubishis kurs er i frit fald, fordi det er kommet frem, at firmaet har snydt i brændstoftests siden 1991.

Mitsubishi står med det ene ben i graven

Mitsubishi har bevidst testet deres bilers brændstofforbrug forkert i 25 år

Der er uro i bilbranchen. De mærker, som ikke allerede er blevet taget for at have manipuleret med brændstofforbrug og udledning, bliver nu undersøgt eller har af egen fri vilje igangsat interne undersøgelser. For der tegner sig efterhånden et billede af, at nogle bilproducenter har følt sig nødsaget til at snyde. En af dem er Mitsubishi, og det kan koste det japanske mærke rigtig dyrt.

Tidligere chef kendte til Dieselgate

For en uge siden indrømmede Mitsubishi, at man har ‘udført test forkert’  for at præsentere et ‘bedre brændstofforbrug end det reelle forbrug’. I første omgang drejede det sig om 625.000 biler, som udelukkende blev solgt i Japan, men nu er det så kommet frem, at det japanske bilfirma bevidst har testet efter forkerte metoder i forbindelsen af deres brændstoftests helt tilbage fra 1991. En af de store udfordringer nu er at finde ud af, hvilke biler der faktisk er berørt af den omfattende snyd, for det er Mitsubishi faktisk ikke selv klar over, som Koji Endo, en analytiker for Advanced Research Japan, har forklaret til Automotive News Europe.

Helt konkret har Mitsubishi brugt den amerikanske metode for at teste brændstofforbrug i stedet for at bruge Japans egen. Og det har altså givet et gunstigt indtryk, da den amerikanske test indeholder mere motorvej, mens den japanske har mere bytrafik, som typisk giver et meget lavere gennemsnitsforbrug.

Kurs-død

Nyheden har fået Mitsubishis aktier til at rasle ned, så mærkets værdi nu allerede er halveret. Det svarer til svimlende 24,97 mia. kr. Det kæmpe hug betyder, at Mitsubishi selv tvivler på, at firmaet kan overleve krisen. Der er nemlig også kunder, der skal have en form for erstatning, og Nissan har endnu ikke besluttet, hvordan de vil stille sig i forhold til deres partners snyd. 

Mitsubishi Outlander skruer op for charmen

Det var faktisk Nissan, der fik snebolden til at rulle, fordi mærket får produceret forskellige mikrobiler af Mitsubishi. Nissan opdagede, at der var store forskelle i emissionerne de foretog internt, og de tal, som Mitsubishi leverede.

2 thoughts on “Mitsubishi står med det ene ben i graven”

  1. Kan vi ikke prøve at finde bare en bilproducent som ikke har snydt, og ligger der ikke et ansvar også hos de stater/regeringer der har trukket måske urimelige eller ikke tidsvarende krav ned over hoved på bilproducenterne?

    1. Hej Ole!
      Du rammer lige præcis hovedet på sømmet med din kommentar. Svaret er ‘Nej, det kan vi ikke. Godnat og sov godt.’ For det, som vi motorjournalister i årevis har brugt de nærmest computersimulerede forbrugstal til, er at sammenligne bilerne, så man kan holde dem op mod hinanden, selv om vi godt ved, det er helt urealistiske tal. Mht. dit spørgsmål om ansvar, så er der ikke noget at stille dem til ansvar for, for så vidt angår deres opgivelser. De er lavet under helt uvirkelige forhold i et testlaboratorium, så det er ens for alle. Mitsubishi har så været lidt kreative, men det ville kræve redaktionelle ressourcer langt ud over vores formåen her på Altomvarebiler.dk til, at vi kan stille noget op.
      Men jeg vil dog gerne lige tilføje, at der findes et eksempel – så vidt vides – på en privatbilist, der fik nedsat sin grønne afgift, fordi han dokumenterede, at hans bil kører længere på literen end det opgivne.
      Tak for dit spørgsmål, og vend gerne tilbage
      Vh
      Thomas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *