Mitsubishi Outlander – ikke så meget pjat

Hvis Mitsubishi Outlander vinder en test, så gør den det med ophøjet ro som en rutineret problemknuser baseret på årtiers erfaring

Overlevelse på det danske bilmarked er ingen dans på roser. Det måtte Mitsubishi erkende efter tsunami-katastrofen og efterfølgende genvordigheder med valutakurser og produktionsproblemer.

Men nu er der ved at være styr på sagerne igen.

Det kan vi se på annonceaktiviteten for den nye ASX. Men Mitsubishi Outlander siger det bedre end nogen anden Mitsu for tiden.

’Her er jeg. Bare kom an.’

Grovkornet lydbillede

Glat læder, formstøbte gummimåtter med skridsikkert mønster og et firehjulstræk, der styres med en enkelt trykknap. Mitsubishi Outlander trækker på årtiers erfaring med rally og terrænkørsel.

I Mitsubishi Outlander blander de det uden omsvøb med nemt betjent anvendelighed.

Den nye 2,2 DI-D motor med 150 hk og et drejningsmoment på 380 Nm med manuelt gear er helt perfekt til opgaven.

Med den nye sekstrins automatgearkasse, som lå i testbilen, er der 360 Nm til rådighed. De to arbejder fint sammen, selv om man godt kunne ønske et lidt mindre grovkornet lydbillede fra motorrummet.

Den byder på passende med saft og kraft, og så går den op til 18,5 km/l. At den med automatgear stadig formår 17,2 km/l, fortæller bare det samme, som man oplever, når man virkelig maser den omkring under alle forhold. Det her er godt tænkt; ligesom resten af bilen.

Tag bare en XL

Der er stadig den gamle glatte fornemmelse af, at man såmænd bare skal åbne begge fordøre i tørt vejr og sidevind. Så kan du højtryksrense kabinens store overflader nede på tanken og lade den lufttørre, mens du forhandler en kop kørekaffe ud af Statoils kafferaffinaderi.

Og vælg bare en XL-kop, for Outlander er indrettet til det. Kopholderne er placeret foran gearstangen, så du ikke kommer til at vælte noget under kørslen, samtidigt med at der er frihøjde under klimaanlægget til de store kopper.

Og sådan er resten af Mitsubishi Oulander også tænkt. Ikke så meget pjat; bare en hel masse ’det behøver jo ikke være så svært’ baseret på årtiers rutine med firehjulstrækkere til hårdt arbejde.

Håndfast

Men skal du ned ad den hullede grusvej eller en tur i grusgraven, så husk at få et tætsluttende låg på koppen. Ellers bliver den hurtigt tømt, for det sikre vejgreb har sin pris. På asfalt giver den en håndfast, robust fornemmelse. Der er styr på undvigemanøvrerne, og i terrænet holde den tungen lige i munden med sine stærke lårmuskler. Men der bliver rystet godt i kassen, når den hopper fra vandpyt til vandpyt.

Rockford

Lige inden for bagklappen har de indstøbt en meget stor subwoofer. Den er fundamentet i det kraftige lydsystem fra Rockford, som er standard i den mest veludstyrede af de to udstyrsversioner. Det er en meget lidt elegant løsning, men den illustrerer nu Mitsubishis tankegang meget godt.

Heldigvis er sub’en den designmæssige undtagelse i en meget strømlinet og velkonstrueret no-nonsens 4×4.

Glat front

Udvendigt er de glatte linjer en meget sigende indgang til resten af bilen. Læg mærke til panelet med logoet mellem forlygterne, der ligner ribber men faktisk er helt glat og følger frontens bue for at bidrage til aerodynamikken.

Alle varianter af Mitsubishi Outlander er udstyret med bakkamera og baksensorer. I en lang bil med stor og høj bagsmæk som Outlanders er det ét af de større teknologiske fremskridt i nyere tid. Der er fuldt overblik med elektronisk alarm som understøttelse, så du ikke kommer til at bakke over hverken trillebør eller småfolk på vej ud af indkørslen. Og så er det nu også rigtigt rart ved snævre parkeringer, selv om vi mænd jo ikke har brug for den slags.

Rygterne om min død

På hvide plader ville den koste 580.000, mens erhvervsudgaven lige akkurat glider ind under 300.000 plus moms for den dyreste version med dieselmotor, alt i elektrisk komfort og sikkerhed samt automatgear.

Jo, Mitsubishi Outlander har i den grad manet rygterne om sin død i jorden.

 

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D 4WD Aut. Instyle:
Motor:  2268 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 150 hk / 360 Nm
0-100 km/t: 11,7 sekunder
Topfart: 190 km/t
CO2: 153 g/km
Forbrug: 17,2 km/l
Pris: 299.995 kroner plus levering (48.774)
Billigste: 209.995 kroner plus moms (34.389)

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *