• Eclipse Cross viderefører Mitsubishis program i en grad, så det bliver svært at se forskel

  • Førermiljøet med den smukke midterkonsol skæmmes lidt af den klodsede men vigtige storskærm

  • Ingen kan vel være i tvivl om, at Nissan Qashqai og VW Tiguan er skydeskive for Eclipse-angrebet

  • Man skal vel nærmest til Sverige eller Tyskland for at finde tilsvarende lækkerier i gearskifte-konsoller

  • Det har intet med biler at gøre, så betjeningsskærmen med alle sine befordrende muligheder er en social nødvendighed snarere end integrereret design

  • HUD samler de umiddelbart nødvendige informationer om kørslen nemt, bekvemt og sikkert

Mitsubishi Eclipse Cross til kamp mod Qashqai

Mitsubishi Eclipse Cross er endnu en softroader, der skal kæmpe om pladserne i en hastigt voksende flok af familie-SUV'er i Europa

Mitsubishi er godt på vej med en seriøs konkurrent til Nissan Qashqai. Mitsubishi Eclipse Cross får verdenspremiere på Geneve Motorshow i næste uge, og den vil i første omgang lanceres i Europa primo 2018, hvorefter den kommer ud i Japan, Nordamerika, Australien og andre regioner.

Det bliver altså ikke i første omgang hjemmemarkedet Japan og det amerikanske marked, som vi ellers ser det, der får først glæde af nyheden, hvilket hænger sammen med, at netop det bløde SUV-marked synes at være bilbranchens mest iøjnefaldende krog i et Europæisk bilmarked, som ellers ikke nyder den store opmærksomhed fra japanske og amerikanske producenter.

Cafe-SUV

Mitsubishi Eclipse Cross skal kile sig ind i Mitsubishis udvalg af SUV-modeller, ASX og Outlander, hvor den skal appellere til den stilbevidste forbruger med sit skarpe coupé-look og muskuløse SUV-udtryk.

Dertil kommer de avancerede connectivity muligheder og ikke mindst et elektrisk styret 4×4 system, der leverer ekstra sikkerhed og dynamik til køreoplevelsen. Vi er helt tydeligt ude i en cafe-SUV med alt i SoMe.

 Et ulvekobbel

Set i profil er det tydeligt, hvor kilen skal trykkes ind i konkurrenterne. Bagruden er meget skrå, og bagenden har et kort udhæng med en skarp afslutning.

Det passer lige ind i selve hjertet af europæisk SUV-kamp, hvor førnævnte Nissan Qashqai fortsat nyder kæmpe succes skarp forfulgt af et kobbel ulve anført af VW Tiguan og Ford Kuga.

Automatisk

Eclipse Cross er udstyret med et avanceret firehjulstræk, der sørger for, at det optimale drejningsmoment distribueres til baghjulene i alle situationer – uanset omstændighederne og vejens overflade. Systemet indeholder tillige MMC’s Super All-Wheel Control-teknologi (S-AWC), også kendt fra den større Outlander, som styrer bilens dynamiske egenskaber.

S-AWC indeholder nu også det bremse-aktiverede AYC-system, Active Yaw Control, som vi første gang så i Mitsubishi Evolution for nogle år siden.

To motorer

En kraftigere opbygning af Eclipse Cross’ bærende ramme og optimering af undervognen giver mere præcise køreegenskaber og bedre stabilitet under kørslen.

På Geneve Motorshow vises Eclipse Cross i to motorvarianter; en 1,5-liters benzinmotor og en 2,2-liters diesel. Foreløbigt foreligger der intet om ydelser og varianter, så vi holder et øre på glasset.

To automatkasser

Den nye 1,5 liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og turbo leverer sine kræfter gennem en ny trinløs CVT-gearkasse med otte kunstigt indlagte trin og Sport Mode med mulighed for manuelle skift, som vi også kender det fra Subarus udgave af CVT-gearet.

2,2 liters dieselmotoren er udviklet særligt til brug i den nye Eclipse Cross, og den leveres med en helt ny otte-trins automatgearkasse.

Skønhedsplet

Indvendigt finder vi et førermiljø, der adskiller sig fra flertallet med en gennemført elegant midterkonsol, der starter sit løb helt omme fra midterarmlænet og fortsætter helt op til forruden i en lang, dynamisk bevægelse.

Desværre bliver den veludførte linje klodset afbrudt af den påklistrede storskærm, der er blevet helt ufravigelig i moderne bildesign. Man må håbe, de finder en måde at implementere den i designet på et senere tidspunkt.

Alt i opkobling

For sammen med en touchpad ved siden af gearstangen er den omdrejningspunkt og betjeningspanel for hele den ‘connectivity’, der er så vigtig for bilbrugere i dag.

Mitsubishi Eclipse Cross er udstyret med det nye Smartphone Link Display Audio-system (SDA), en touchpad og et head-up-display. Disse teknologier gør det muligt for føreren at håndtere og forstå flere informationer på en gang, mens det går mindst muligt ud over sikkerheden.

Apple og Android

SDA-systemet understøtter Apple CarPlay. Føreren kan også bruge Siri eller selve SDA-systemet til at få rutevejledning, modtage opkald, få adgang til tekstbeskeder og til at styre musik – på en måde der gør det nemt at holde fokus på vejen.

SDA understøtter også Android Auto, som blandt andet giver stemmestyringskontrol med Google Maps, musik og en række forskellige apps.

Og HUD

Head-up-displayet ved forruden gør kørslen mere sikker ved at præsentere hastighed, data fra de aktive sikkerhedssystemer og andre vigtige informationer lige i synsfeltet. Det gør, at øjnene ikke skal bevæge sig væk fra vejen, og informationerne kan øjeblikkeligt afkodes.

Priser, danske udstyrsvarianter og ditto premiere er fremtidsmusik, som vi naturligvis afspiller i den takt, den komponeres.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *