• Med pomp og pragt blev X-Klasse præsenteret i Stockholm i går. Borgerskabets konceptuelle offroader er landet

  • Pimp my pickup, blev der sagt. Jawohl, blev der svaret, og fluks lignede den en alfonsmobil fra Harlem

  • Så lækkert kan man bo i sin stjerne-besatte livsstilspickup, når der går LA Pimp i den

  • Det rå indre ser lidt hurtigt og smånaivt sammenklasket ud, men lækkerierne fra V-Klassen fornægter sig ikke

  • Den rå X med spil for og bag har fået neongrønne linings overalt i læderkabinen

  • Ballondæk med knopper og seriøs frihøjde skal nok sælge nogle hardtoppe og forkromede styrtbøjler

  • Her får både Nissan og Renault med samme platform svært ved at hænge på - med mindre prisen kommer til at ligne stilen

  • Nå ja, sådan er det med koncepter. Ingen har vist fantasi til at tro, at den bagsmæk bliver til virkelighed

  • ...mens denne her vil være praktisk, når sneen smelter af skiene efter en kite-surfingtur i alperne

Mercedes X-klasse – selvfølgelig

Mercedes X-Klasse kom den til at hedde - den pickup, der skal fylde et hul i programmet, som først dukkede op, da det bedre borgerskab begyndte at køre offroad

Altomvarebiler.dk i Stockholm:

Mercedes X-Klasse. Pandeklask. Man bliver sgu helt flov ved tanken om, at vi var en hel masse, der blev overraskede over, at den kom til at hedde det helt indlysende selvfølgelig. Hvad havde vi regnet med? Tysk kreativitet? Nej, vel.

Men Mercedes’ varebiler har navne, så hvorfor skulle deres fjerde varebil, som de kalder pickuppen, ikke også have et navn. Svaret er, at det slet ikke er meningen, at fattigrøve som gartnere og kommuner skal køre rundt i en stjernepickup. Den skal være et ‘Premium’ produkt til de velbeslåede, som fra næste år også skal kunne transportere sig omkring med cykler og kajakker på nakken uden at skulle skamme sig over middelmådige transportmidler.

Ombygget Nissan

Mercedes’ ingeniører og pressefolk bliver næsten helt kunststofbetrukne i ansigterne, når de forsøger at ignorere det faktum, at deres kommende pickup, Mercedes X-Klasse reelt er en ombygget Nissan Navara.

Kun en enkelt gang under præsentationen i Stockholm i går lykkedes det at få bragt en ingeniør så langt ud af fatning, at han nævnte partneren ved navn.

Verdens stærkeste pickup

Det kom, da en svensk journalist spurgte, hvorfor Mercedes ikke havde valgt at samarbejde med Toyota, så de kunne få verdens stærkeste pickup.

Efter lidt tøven og snøvlen fik han fremstammet, at Nissan sørme laver fine pickupper, og at der er flere aspekter end bare lang holdbarhed at tage hensyn til. Desuden har Mercedes et godt samarbejde med ’sin partner’, som har stået på i seks år.

Nissan-Renault

Han henviser selvfølgelig til samarbejdet med Nissan-Renault, som foreløbigt har kastet et motorsamarbejde og Mercedes Citan, der er baseret på Renault Kangoo.

Den gang var det påfaldende, som Mercedes holdt fast i, at det blev deres helt egen version af den franske varebil, de havde købt.

Vi redefinerer

Det samme gør sig gældende med X-Klasse. Bare i endnu højere grad. For som Mercedes’ varebilschef Volker Mornhinweg udtrykte det:

– Vi vil fortsætte den trend, som SUV-erne startede for 20 år siden. Vi vil redefinere pickup-markedet, tordnede chefen fra podiet.

Masser af nyt

Og når man ser på X-Class, som i endnu nogle uger kun er en konceptbil, mens man lytter til de tyske planer med den, så er det ikke helt ved siden af. For der er masser af nyt at finde i Mercedes’ første rigtige pickup i historien.

Helt basalt er det en Nissan Navara-platform, som jo også bliver til en Renault Kadjar. De to er stort set identiske under huden, men Mercedes sætter handling bag deres ord. Det må man give dem.

For det første kommer de som nævnt her på siderne for snart længe siden en V6’er under hjelmen. Den bliver koblet sammen med et permanent firehjulstræk med reduktionsgear. I den udgave får den en komplet Mercedes 4Matic drivlinje med gearkasser, differentialer und alles.

Flamboyante nyheder

I næste niveau kan føreren selv slå firehjulstrækket til og fra. Og i billigste opstilling får den rent baghjulstræk. I begge tilfælde bliver det med Nissans tysk nedtyssede motorer, som mellem os sagt fungerer rigtigt godt i unævnelige Navara.

Når det er et koncept, skal man altid være forsigtig med at stole for meget på de mest flamboyante nyheder. X-Klasse blev kørt ind på scenen i en rå offroad og en pimpet limousine-version. Den første med et ufærdigt interiør med ildslukker og spil i begge ender. Den anden gejlet op til ren E-Klasse luksus.

Kostbart ekstraudstyr

Ingen af dem bliver virkelighed fra samlebåndet. Der skal fyldes godt med kostbart ekstraudstyr på, før de bliver virkelige, men ordene, der fulgte med dem, lover godt.

I forlængelse af ambitionen om at redefinere segmentet skal Mercedes X-Klasse indrettes med nips, møbler og udstyr fra V-Klassen. Selv om den skal fylde hullet fra pickup-markedet i Mercedes’ modelprogram og være den fjerde varebil i lineuppet, går den i første omgang direkte efter de slipseklædte drenge (der var ingen kvinder med i målgrupperne) med mountainbikes, jagtgeværer, kitesurfers og vandrestøvler i oppakningen.

Stjernepickup

Sådan helt konkret bjæffede de løs om arbejde og fritid. Billedet af fritiden var gerne med en kitesurfer, mens arbejdsbilledet forestillede en MacBook Pro. Så kan du selv forestille dig, hvor mange gartnere, der får råd til at hive en stjernepickup ned af hylden.

Så når Mercedes med larmende stilhed nedtoner slægtskabet med Nissan, gør det formentlig ingen som helst forskel. Selv om de skal bygges på den samme fabrik i Barcelona, bliver Mercedes X-Klasse formentlig så eksklusiv og dyr i forhold til japaneren, at de to søskende ikke en gang kommer til at slås om de samme kunder.

Very soon

Premieren var oprindeligt planlagt som et 2020-projekt, men seneste meldinger går nu på, at vi får vidunderet på asfalt i slutningen af 2017.

Inden da har Mercedes-Benz’ varebilsfolk kategorisk nægtet at fortælle, hvornår vi får den produktionsklare bil at se. To ting gør sig gældende i den forbindelse: For det første er der næppe den store forskel fra konceptbilen. For det andet vil vi tillade os at tolke ‘very soon’ som en klar indikation om, at det nok ikke varer så pokkers længe. Et bud kunne være på L.A. Motor Show i næste måned.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *