• Chefen for Mercedes-Benz Vans Volker Mornhinweg (tv) løftede sløret for X-Class i Cape Town i aftes

  • Produktionen af X-Class begynder i Barcelona senere i år

  • Med hardtop

  • I Power-udgaven skrues der helt op for livsstils-attituden

  • Interiøret er rendyrket Mercedes-style

  • Lang fjedervandring og god frihøjde er med til at sikre fremkommeligheden

Mercedes X-Class præsenteret i Sydafrika

Über-pickup'en Mercedes X-Class havde verdenspremiere i aftes ved et arrangement i Cape Town

Sløret er fjernet. Vi kan nu se Mercedes X-Class i al sin pragt. Verdens dyreste 1-tons pickup havde verdenspremiere i aftes i Cape Town, Sydafrika.

Med egne motorer, stjernen i front og et umiskendeligt Mercedes-interiør står bilen som sin egen. Men under panseret gemmer sig en del teknologi, der er udviklet i samarbejde med Nissan og Renault.

Tyskland først

I oktober lander de første eksemplarer i Tyskland til en pris af 37.294 euro inklusive 19 procents moms.

Det er dog ikke de vesteuropæiske markeder – eller den nordlige halvkugle for den sags skyld – som Mercedes satser mest på.

Marked i vækst

Den store vækst for pickup’er sker på den sydlige halvkugle – eksempelvis Argentina, Brasilien, Australien og Sydafrika – hvor biltypen er stærkt efterspurgt som en blanding af arbejds- og passagerbil. Cirka en tredjedel af verdensmarkedet for lette, kommercielle køretøjer udgøres af pickup’er.

I bl.a. Vesteuropa vil X-Class blive solgt som en luksus-terrænbil og således komplettere Mercedes’ øvrige firehjulstrækkere. Men den skal også trone som den mest eksklusive pickup over Toyota Hilux, Nissan Navara, Renault Alaskan, Ford Ranger, Mitsubishi L200, Fiat Fullback og Isuzu D-Max.

Tre varianter

X-Class lanceres i udstyrsvarianterne Pure, Progressive og Power. Pure er basisudgaven, der har fokus på arbejdsbetonet brug. I Progressive-udgaven hældes der mere komfort-udstyr på, mens Power-varianten skruer op for livsstils-attituden.

Trækkrogen kan belastes med op til 3,5 tons, og ladet kan lastes med op til 1042 kg.

Benzin og diesel

Motorprogrammet er af egen aftapning og omfatter tre dieselmaskiner og en benzinbrænder. Dieselprogrammet begynder med to 4-cylindrede motorer på 2,3-liter.

X220d med enkelt-turbo yder 163 hk, og X250d med biturbo yder 190 hk. I toppen ligger en V6’er med 258 hk og 550 nm. Benzinversionen er 4-cylindret og yder 165 hk.

4×4 med reduktion

4MATIC-firehjulstræk er standard. Der skiftes mellem baghjulstræk og firehjultstræk, og der er transferboks med indkobling af reduktionsgear.

Der er mulighed for spær på bagakslen, og i midten af 2018 kommer der en version med permanent firehjulstræk.

Komfort som i Navara

Som i Nissan Navara er der skruefjedre på begge aksler for at øge affjedringskomforten. Men fremkommeligheden skulle der ikke være gået på kompromis med.

Vadedybden er 60 cm, og frihøjden i front er 20,1 cm, mens den på bagakslen kan øges til 22,1 cm.

To transmissioner

Der tilbydes to transmissioner: en 6-trins manuel og 7-trins automat-gearkasse med 5 indstillinger. Førerassistentsystemerne udgøres linjevogter, skiltegenkendelse og automatisk nødbremse.

Lidt skuffende er der ikke 20-tommers fælge i programmet. Der er valg mellem 17, 18 og 19 tommer, men den overgår dog Navara, der tilbyder maks. 18 tommer.

Begynder i Barcelona

Produktionen til Europa, Australien og Sydafrika begynder på Nissan-fabrikken i Barcelona i år. I 2019 begynder produktion til Sydamerika, og den finder sted på Renault-fabrikken i Cordoba i Argentina.

Det brede, strategiske samarbejde mellem Daimler AG og Renault-Nissan begyndte for 7 år siden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *