• Volker Monhinweg præsenterede det ypperste inden for vareudbringning med sin nye Vision Van

  • I varerummet er der kun én, der arbejder, og det er en robot, der finder den næste pakke frem til drone eller chauffør

  • Det ligner gangvejen i et varerum, men modulerne skal aldrig røres af menneskehånd

  • Når chaufføren kommer med varebilen, kører en trolley de færdigpakkede moduler direkte ind i kassen, og bilen er klar til afgang

  • Førerpladsen er nok lidt mere koncept-futuristisk, end virkeligheden vil tolerere lige nu

  • Her der det eneste sted, chaufføren skal opholde sig. Robotten stiller næste pakke klar bag serveringslugen

  • Vision Van er joystick-betjent. Så langt når den næste generation Sprinter nok ikke

  • Konceptbilen Vision Van er tydeligvis en fremtids-forestilling om en Sprinter. Læg mærke til de to droner på taget

  • Dronen letter fra taget og leverer pakken i en droneboks

Mercedes Vision Van

Det er svært at indbygge alle de nye teknologier i en varebil. - Men det er lykkedes, sagde Mercedes' varebilschef og præsenterede Mercedes Vision Van

Altomvarebiler.dk i Stuttgart:

Volker Mornhinweg lignede en meget tilfreds mand, da han som chef for Mercedes-Benz Vans i går stod på podiet i messecentret i Stuttgart og præsenterede sit og koncernens nye high tec barn.

Barnet er en elektrisk konceptudgave af en Sprinter med tilnavnet Vision Van, som med en næsten arbejdsløs fører kan gøre tre bilers arbejde. Og når vi får fuldt autonome varebiler, bliver han helt arbejdsløs.

Droner og robotter

Men forud for Volkers præsentation af Vision Van var gået en hel formiddag med workshops, som det hedder i dag, om nye teknologier til varebiler. Primært budbiler og anden udbringning af varer med droner, robotter og varebiler understøttet af en række af de nyeste digitale opfindelser.

I løbet af de næste dage vil vi her på Altomvarebiler.dk gennemgå de mest interessante af dem. Vi har meget med hjem i tasken fra den spændende dag med Mercedes-Benz Vans. Men her får du lige et samlet billede af Mercedes Vision Van, som benytter sig af en række af de mest iøjnefaldende muligheder.

Bilen gør det hele

Først og fremmest bliver alle pakker registreret og handlet automatisk, så når budbilen kommer til centralen, kører en trolley modulreolerne ind i Sprinter’en, hvor en robot sørger for at stille den næste pakke klar til drone- eller chaufførudbringning.

Chaufføren sparer altså en masse tid på at pakke bilen før afgang, ligesom han ikke bruger tid på at finde pakkerne i det rod, vi kender fra varebilerne, der kommer med vores tøj og dimser, vi køber på nettet. Alt sammen eksisterende teknologi fra lagerstyring og lignende aktiviteter.

Sidste kilometer med drone

Hvis modtageren har en droneboks, hvor den lille helikopter kan levere sine op til to kilo tunge pakker, får den automatisk pakken stukket op gennem taget og flyver de sidste kilometer hen til modtageren.

Droneboksen udsender et signal, som dronen flyver efter og lander på uden menneskelig indblanding. De internationale luftfartsmyndigheder har haft lidt indvendinger, men droner bliver nu godkendt til denne type pakkeudbringning. Og vi ved, at droner kan home efter et signal fra et radiofyr.

Sparer tid

Når varebilen standser på en adresse, finder den selv pakken frem fra hylden og stiller den klar til chaufføren bag en lem i varerumsadskillelsen, hvis den ikke skal leveres med drone.

På den måde skal chaufføren aldrig ind i varerummet, og han sparer flere minutter på hver destination.

En bid af kagen

Mercedes Vision Van, som kom kørende ind på podiet i Stuttgart i går, var udstyret med to droner, og når chaufførens arbejde er reduceret til at hente bilen om morgenen og bære nogle af pakkerne fra kantstenen og ind til modtageren, vil det frigøre mere end hver anden budbil i firmaet.

Men hvis Mercedes-Benz ikke selv opfinder de nye løsninger, så er der andre, der gør det, og så risikerer de, at nogle andre sælger produkterne, mens de selv slet ikke får en bid af kagen.

Til grossisten

Hele tema-dagen i Stuttgart handlede om, at Mercedes-Benz vil være længere fremme i skoene med at udvikle mange flere aspekter af varebilens opgaver. Det er primært bud-opgaver, der kan flyttes rigtigt meget på med de nye teknologier og logistik-løsninger.

Men også håndværkere, der bruger meget tid hver dag på at køre til grossisten efter søm og skruer, kan spare meget tid og dermed øge effektiviteten ved at overlade afhentningen af stumper til en drone og en app.

Over de næste dage bringer vi meget mere fra workshop-dagen i Stuttgart, så følg med her på Altomvarebiler.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *