• Maximilian Brandenburger præsenterer en større nyhed end Sprinter

Mercedes Pro

Mercedes sparer lidt på hardwaren og satser på pakkeløsningerne på årets IAA-messe. Spændende nyt i mangel af den helt store nyhed om Sprinter

Altomvarebiler.dk i Hannover:

Mercedes Pro var ikke lige det, vi havde drømt om fra Mercedes på IAA-messen. Egentlig havde vi et stille håb om, at Mercedes-Benz ville afsløre store nyheder om Sprinter. Men det gjorde de ikke. Godnat, og sov godt.

De største nyheder viste sig at være et sæt forstærkede bolte og møtrikker til den tungeste version på fem ton, der har fået tilføjet et halvt ton til lasteevnen, så den nu vejer 5,5 ton.

Nu med armlæn

Indvendigt er den helt store nyhed, at man kan få armlæn på førersædet i forbindelse med bænksæde til to passagerer.

I sandhed ikke epokegørende, når man nu havde sat næsen op efter noget stort i forbindelse med, at de har smidt VW Crafter på porten.

Maximilian Brandenburger

I stedet tog jeg en snak med Maxilimilian Brandenburger fra Daimler Product Management, der kunne fortælle om det nye Mercedes Pro.

– Det er et flådestyringssystem med alt til overvågning og styring af biler og flåder pakket komprimeret til ét stort system, som kommer på markedet i første halvdel af 2017, forklarer han.

Specifikke udfordringer

I personbilerne findes Mercedes me, lastbilerne har Fleet Board, og nu får varebilerne altså Pro.

– Mercedes Pro er en version til varebiler af de systemer, der allerede eksisterer for deres personbiler og lastbiler. Men varebiler har andre specifikke udfordringer, siger Brandenburger.

Komplet overvågning

Udgangspunktet er vareudbringning, og som kørselsleder er det en kæmpe fordel at have totalt overblik over sin flåde uden at skulle ringe hver enkelt fører op for at få en statusrapport.

– Overvågning af bilerne kan man lave med Find My iPhone. Og fleet management kan man allerede få nu med eksterne systemer. Mercedes-Benz har selv haft et længe; men Mercedes Pro går skridtet videre. Det kobler flådestyring sammen med en komplet overvågning af bilen og dens service-tilstand.

Klik på bilen

Kørselslederen kan se hvor, hver enkelt bil er, og bare ved at klikke på bilens symbol på kortet kommer en komplet liste med data på læs og bil op.

Her kan han se, hvor bilen er på vej hen og med hvad. Man kan også se, hvor mange kilometer den har kørt, hvornår den skal til service, hvordan den bliver kørt, ja selv hvor meget brændstof, der er på.

Trafikpropper og tomme tanke

Alt det kan firmaet bruge til at finde den rigtige bil i flåden til en måske presserende opgave. Der er ikke længere nogen grund til at ringe til en chauffør, der sidder i en trafikprop i den anden ende af amtet.

Og hvis der er to biler i nærheden af opsamlingsstedet, kan man for eksempel fravælge den, der snart skal tanke.

Store protester

Men også førerens kørselsmønster kan man følge med i. Det kan man bruge til at hjælpe ham til at køre grønnere og spare på materiellet. Hvis han for eksempel har det med at accelerere voldsomt eller bremse meget sent, er det oplagte steder at hjælpe ham til at spare.

Mange virksomheder har introduceret denne type systemer med overvågning af førere med store protester til følge. Men når det først er kommet i brug, falder gemytterne som regel til ro.

Før fejlen opstår

Mercedes Pro kombinerer altså flådestyring med førertræning og serviceovervågning af bilen. Samtidigt er værkstedet koblet på, så de kan følge med i bilens tilstand og kalde den til service, når det passer bedst.

Ved at have adgang til bilens indbyggede diagnosticeringssystem kan de endda kalde den ind til reparation i god tid, før fejlen opstår, så værkstedsbesøget bliver til så lidt ulejlighed som muligt.

Bare en app

Chaufførens redskab i denne sammenhæng er en helt almindelig app. Senere bliver det muligt at koble Mercedes Pro sammen med Fleet Board og Mercedes me, så person-, vare- og lastbiler med hver deres behov bliver samlet i et enkelt system.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *