• Mercedes vil have elektriske lastbiler på vejene allerede fra 2020. Fordelene er nul lokal emission og næsten ingen støj.

  • Mercedes Urban eTruck har en samlet vægt på 26 tons og kan køre op til 200 km på en ladning.

Mercedes kan være klar med elektrisk lastbil allerede i 2020

Mercedes Urban eTruck har en samlet totalvægt på 26 tons og en rækkevidde på op til 200 km

Strøm er noget, der kommet for at blive. Det mener i hvert fald Mercedes lastbilafdeling, som forventer at kunne lancere den elektriske Urban eTruck allerede i 2020.

Umiddelbart lyder en elektrisk lastbil som en tung og sløv løsning, fordi en stor lasteevne kræver meget strøm fra store batterier, og store batterier vejer meget, som igen stjæler kilo fra lasteevnen. Men Mercedes mener altså, at der er en rivende udvikling igang, så det allerede i 2020 giver mening at introducere en elektrisk lastbil. Det forklarer Dr. Wolfgang Bernhard, som er chef for Mercedes lastbiler.

Sverige introducerer den ‘elektriske vej’

– Tidligere har man kun yderst begrænset anvendt elektriske drivlinjer i lastbiler. I disse dag udvikles ydeevne, opladningstid og omkostninger så hurtigt, at vi står overfor et skifte i transportsektoren: Tiden er moden til den elektriske lastbil. Med Mercedes-Benz Urban eTruck kan vi elektrificere den tunge distributionssektor op til 26 tons. Vores mål er at gøre elektrisk kørsel lige så almindeligt som autonom kørsel.

Effektive batterier

Urban eTruck forventes at kunne køre op til 200 km på en opladning med en totalvægt på 26 tons. Det gør den anvendelig til en lang række fragtopgaver i byområder. Og en af tingene, der gør, at Mercedes arbejder med at udvikle en stor lastbil netop nu, er de store fremskridt i batteriteknologi. Fra 1997 til 2025 forventer de, at prisen på en kilowatt-time i gennemsnittet falder fra 500 euro til 200 euro. Samtidig bliver batterierne langt mere effektive. Effektiviteten stiger fra 80 watt-timer per kilo op til 200 watt-timer.

Elektriske varebiler boomer

Urban eTruck er baseret på et tre akslet chassis, som bruges til distribution, men normalt med dieselmotor. I stedet er der nu to elektriske motorer, som sidder helt ude ved baghjulenes nav. På den måde er der mindre pladsspild, og de tre litium ion-batteripakker kan placeres der, hvor en normal lastbil ville have kardan-aksel, aksler og brændstoftank.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *