• Sæder og sidespejle er eksempler på komponenter, der er mærkede med RFID-chips

  • RFID-chips fastgøres på komponenten. Det er computerchips på størrelse med frimærker. De kan lagre og sende information. Den øverste er bagsiden, den nederste forsiden

  • RFID-læseren etablerer radiokontakt med de RFID-transpondere, der sidder på komponenterne

  • En af fordelene ved at anvende RFID-teknologi i produktionen er, at medarbejderen altid er sikker på, at det er den rigtige komponent. der monteres

  • De selvkørende produktionsvogne, AGV'er, har anvendt RFID-teknologi siden 2012

Mercedes investerer i intelligent produktion

RFID-teknologien holder sit indtog i Ludwigsfelde, hvor den kommende Sprinter-model produceres

Mens vi venter på den nye Mercedes-Benz Sprinter, åbner den tyske fabrikant dørene til Sprinter-fabrikken i Ludwigsfelde for at give et indblik i de metoder, der benyttes for at forbedre fleksibiliteten og effektiviteten på samlebåndet.

Mercedes-Benz hævder at være den varebilsfabrikant i verden, der er ledende inden for intelligent produktion. Og nu er man klar til at tage det næste skridt. Det sker med indføring af RFID-teknologi, der skaber trådløs kontakt mellem bilernes komponenter og produktionens IT-system.

Alle fabrikker skal digitaliseres

Mercedes vil investere mere end 200 millioner euro i intelligent produktion med det mål at digitalisere alle fabrikker rundt om i verden inden 2025. Ved at anvende RFID (Radio Frequency Identification) bliver det muligt at vide præcist hvor en given komponent befinder sig på et givet tidspunkt.

Når man altid ved dette, bliver det lettere for produktionen at omstille sig. Hvis der for eksempel sker en forsinkelse i ét produktionsled, kan man hurtigere fortsætte i et andet led og dermed reducere den tid, der går til spilde.

Leverandøren anbringer chippen

RFID-teknologien har været kendt i mange år. Den består af en RFID-chip og en RFID-læser. Mercedes vil anvende teknologien ved at placere chips på de bilkomponenter, der på et eller andet tidspunkt skal monteres. Chippen anbringes på komponenten af den leverandør, der har fremstillet komponenten. Chippen er på størrelse med et frimærke, og den kan både lagre og sende information.

RFID-læserne er anbragt særlige steder i fabrikshallen. Når de udsender radiobølger, tænder de for RFID-chippene, der så sender deres informationer til læserne.

40 komponenter skal mærkes

Foreløbig har Mercedes indført teknologien på sidespejlene og sæderne til den nye Sprinter. Målet er at få sat RFID-mærker på 40 komponenter inden for nogle få år.

Udover at gøre produktionen mere fleksibel, gør teknologien det også lettere at holde øje med lagerbeholdningen. En anden fordel er, at medarbejderne altid kan være sikre på, at de har monteret den rigtige komponent.

Reducerer kedelige rutineopgaver

Mercedes hævder, at teknologien vil kunne fritage medarbejderne fra en del rutinemæssige opgaver som for eksempel løbende dokumentation af udførte arbejdsopgaver og scanning af bar-koder forskellige steder i produktionsforløbet.

Alene mærkningen af sidespejle og sæder har fritaget medarbejderne for syv dokumentations-relaterede rutineopgaver, oplyser Mercedes.

Selvkørende vogne med RFID

Mercedes har dog allerede flere års erfaring med RFID-teknologien på fabrikken i Ludwigsfelde. De såkaldte AGV’er – selvkørende produktionsvogne – har navigeret rundt på fabrikken ved hjælp af RFID siden 2012.

Chippene er anbragt i fabriksgulvet og indeholder kørselskommandoer. 20 AGV’er fungerer på denne måde og endnu 10 er på vej sammen med endnu flere køreruter.

AGV’erne er desuden udstyret med lasere, der kan genkende personer og stoppe, hvis en blød trafikant kommer i vejen. De mest avancerede AGV’er på fabrikken kommunikerer med hinanden via Bluetooth, hvilket sikrer en mere glidende trafik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *