• Selvom det mest er pimps og russere, der køber G-Klasse i dag, så er det stadig en vanvittig effektiv offroader.

  • AMG-modellerne er populære i blandt andet Kina, hvor bilerne ikke kan blive for flashy.

  • Specialmodellen AMG Edition 463 får blandt andet tofarvet lædersæder med sider i carbon-look.

  • G-Klassen er en hård hund, og 35 års produktion kan ikke stoppe den. Med et lettere facelift tager den en tur mere.

Mercedes G-klasse lever videre

Mercedes opfrisker den legendariske G-Klasse med flere kræfter, så den nu kan tiltrække endnu flere alfonser

Mercedes Geländewagen, eller Mercedes G-Klasse som den hedder nu om dage, er tæt på at være Mercedes’ længst producerede model. Den har for længst rundet sit 30. år i produktion, og nu ser det ud til, at den vil fortsætte i endnu flere år. Mercedes har i hvert fald netop frigivet et nænsomt facelift af modellen.

I gamle dage var G-Klassen en maskine, som var bygget til det arbejdende folk. Det være sig redningstjenster eller det danske forsvar, hvor mange værnepligtige elskede at hade GD’eren, som den hed. De senere år har G-Klassen dog udviklet sig mere og mere til at blive en bil til amerikanske rappere eller nyrige russere med tvivlsomme hensigter. Populariteten blandt velhavende alfonser skyldes hovedsageligt, at man i 1999 introducerede en AMG-version med 354 hk.

Meget mere benzin

De faceliftede versioner får dog endnu flere kræfter. Største nyhed er nemlig en ny ‘almindelig’ G500, som får den nye 4-liters V8’er med to turboladere, som Mercedes og AMG har bygget til deres sportsvogne. I G500 yder den 422 hk og 610 Nm, hvilket er nok til at sende den store, høje skoæske fra 0 til 100 km/t på kun 5,9 sekunder.

Mercedes-Benz varebiler får digitalt redningskort

Hvis du har hang til flere kræfter og ikke er bange for en eksorbitant benzinregning, så kunne de nye AMG-modeller måske friste. AMG G63 yder 571 hk og 760 Nm fra en 5,5-liters V8’er, og sender bæstet fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder. Benzinforbruget snakker vi ikke om. Betænksomme Mercedes har også haft de få i tankerne, som ikke synes, 571 hk er nok. AMG G65 er en 6-liters V12 motor med 630 hk og vanvittige 1.000 Nm. Den større motor skærer dog kun 0,1 sekund af 0 til 100-tiden.

Til de lidt mere normale mennesker, findes også en G350d. Det er treliters diesel V6’er, som nu går fra 211 hk til 245 hk og fra 540 Nm til 600 Nm.

Nænsomt facelift

Netop designet er der stort set ikke blevet ændret på over de 36 år i produktion, så noget må virke. Med faceliftet har man dog vovet sig at ændre kofangerne let, og hjulkasserne er nu i AMG stil i bilens farve. G350d leveres nu som standard med 18-tommer fem-egede letmetalfælge.

Unimog bliver endnu hårdere i terrænet

Nyt er også en specialmodel, kaldet AMG Edition 463, som helt sikkert vil tale til den indre pimp. Interiøret indeholder et to-tonet instrumentpanel, tofarvet lædersæder med sider i carbon-look, læder og kontrastsygninger. På ydersiden har Mercedes installeret en rustfri stål plade, til at beskytte undersiden af bilen. Der er også AMG sportsstriber langs siderne og selvfølgelig 21 tommer smedede fælge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *