• Mercedes-Benz Vito 4x4 på glat is med vinterdæk uden pigge eller kæder - det klarer bilens elektronisk regulerede teknologi.

  • Se bare, nul pigge og heller ingen snekæder. Der blev ikke gjort forsøg på at snyde på vægten.

  • Det glatte føre omkring Arvidsjaur var egnet til at ekspedere enhver bil på afveje, med mindre den blev kørt meget forsigtigt eller kunne drage nytte af raffineret teknologi.

  • ”Dernede i dalen en lille hytte lå ...“, nå, det var køreegenskaber, det handlede om, og med DSR-systemet krøb Vito 4x4 på sikre ”fjed“ og med variabel fart ned ad den stejle og glatte stigning.

  • Med en smule acceleration kan man på glat is få de elektronisk regulerede systemer til at hjælpe bilen rundt i sving og kurver, når den tenderer til at understyre i stedet for at følge vejen.

  • Det er ikke kun kassevognsmodeller og minibusser, der fremover kan leveres med 4x4-systemet.

Mercedes-Benz Vito på sejrskurs

Med 4x4 varianter af den nye Vito har modelserien fået noget raffineret at byde på

Altomvarebiler.dk i Arvidsjaur:

Kan du ikke nøjes med træk på den forreste eller bageste aksel på en Mercedes-Benz Vito er alternativet en variant med 4-hjulstræk til en merpris på godt 30.000 kroner sammenlignet med en tilsvarende model med baghjulstræk.
Vito – afledt af det latinske victorius – er en vinder, som har fået endnu mere slagkraft med den 4-hjulstrukne variation over temaet, og den er allerede nu genstand for opmærksomhed og efterspørgsel blandt varebilkøberne, selvom den første er på gaden herhjemme i løbet af sommeren.
De to forhjulstrukne Vito-varianter 109 og 111 CDI produceres ikke med træk på begge aksler,
kun de baghjulstrukne versioner 114 og 116 CDI samt 119 BlueTec.
Den sidstnævnte kommer først på gaden, de to CDI-varianter følger senere.

Kontrolleret nedkørsel med DSR

Foruden at være konstrueret med køreegenskaber, komfort og kabineindretning som i en personbil, er Vito 4×4 udstyret med en kompleks kombination af elektronisk regulerede systemer, som gør bilen derst effen både med hensyn til forcering af bratte stigninger og nedkørsler såvel som til kørsel på sne og is.
For at lette og sikre nedkørsel i glat føre i stejlt terræn er Vito 4×4 udstyret med et variabelt DSR-system; Downhill Speed Regulation, som gør det muligt trinvist at vælge og kontrollere kørehastigheden mellem 4 og 18 kilometer i timen.
Ved kørsel over 18 kilometer i timen neutraliseres DSR-systemet, men fortsætter med den forvalgte hastighed, når farten igen er under 18 kilometer i timen.
Ved hastigheder over 45 kilometer i timen kobles DSR-systemet automatisk fra.

Uden slinger i valserne

Vi har kørt den 4-hjulstrukne Vito-nyhed i det nordsvenske vinterlandskab omkring Arvidsjaur og indtrykket var umiddelbart overbevisende.
På sne. og isglatte veje opførte Vito sig stabilt og tillidsvækkende på vinterdæk af lameltypen fra Continental og Dunlop udviklet til varebiler og ved fuld opbremsning fra 80 og 100 km/t reagerede den uden slinger i valserne.
Som udgangspunkt kører bilen med en fordeling på 45 procent af trækkraften til forhjulene og 55 procent til de bageste ditto, men systemet er trimmet til at levere optimalt træk til de hjul, der afhængigt af kørselssituationen har størst behov for det.

50 kilo tungere end før

Den raffinerede teknologi inklusive et effektivt 7-trins automatgear med mulighed for manuelt skifte har ikke gjort Vito gumpetung, egenvægten er ganske vist øget med 50 kilo, men det er uden betydning for kørselsindtrykket.
Først på ren is begynder man for alvor at mærke teknikkens indflydelse på køreegenskaberne, der trods alt grænser for, hvor meget selv de bedste vinterdæk kan klare uden pigge og hvor langt man kan sætte sig ud over de fysiske love.
På blank is kan bilen tendere til at understyre og glide ud ad tangenten, men lidt ekstra acceleration kan få de elektroniske systemer til at svinge bagenden lidt ud og dermed bistå med at holde bilen på rette kurs ind i og gennem sving og kurver.

Letkørt og komfortabel

På Norrbottens knoldede sne- og isdækkede vidder gjorde Vito 4×4 bemærkselsværdigt lidt væsen af sig, men udmærkede langt ud ad vejene ved fortrinlig affjedringskomfort og lavt støjniveau.
Som standard udstyres Vito 4×4 med 17-tommer hjul og 255/55 R17 C-dæk, ligesom forhjulsbremserne er større på den tilsvarende 4×2 udgave, desuden er affjedringen afstemt specielt til chassisets 4-hjulstrukne set-up.
Vil man have mere greb end vinterdæk med lamelsnit kan byde på, er alternativet snekæder, men i så fald kun på bagakslen, eller fire vinterdæk med pigge.
Så bliver det ikke bedre.

Klar til Euro 6-norm

Den 4-hjulstrukne Vito, som vi kørte i Arvidsjaur, var topmodellen 119 BlueTec med en 4-cylindret 2,1-liter, 16-ventilet turbodieselmotor, 190 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 440 Newtonmeter.
Motoren opfylder den Euro 6-norm, der kommer til at gælde for varebiler fra 2016.
Med 190 hestekræfter og træk på alle hjul puster Vito speedometernålen til 100 kilometer i timen på bare 9,5 sekunder og topfarten er 199 kilometer i timen.

Lasteevne på 1,4 tons

Som varebil med lukket varekasse nøjes den med at forbrænde 6,4 liter per 100 kilometer, hvilket kun er 0,6 liter mere end den baghjulstrukne pendant, så med et gennemsnitligt normtal på lige under 16,4 kilometer per liter er brændstofforbruget ngiveligt 27 procent lavere end for den tilsvarende forgænger.
CO2-udslippet er 169 gram per kilometer.
Serviceintervallet er – uanset motorvariant – 40.000 kilometer eller hvert andet år.
Vito 4×4 produceres i tre længder og kan laste op til lige under 1,4 tons og kan trække 2.000 kilo på krogen eller 2.500 kilo.
Mercedes-Banz godkender Vito 4×4 med en totalvægt på op til godt 5,5 tons.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *