Mercedes-Benz Sprinter med nyt frontalangreb

Den opdaterede generation af den populære varebil får Danmarkspemiere i september

(altomvarebiler.dk i Düsseldorf)
Hvis du har været tilfreds med at køre en Mercedes-Benz Sprinter, men gerne vil have noget endnu bedre, så er den nye Sprinter Van 316 lige noget for dig. Den er så spækket med ny teknologi, at den er svær at blæse af vejen.
Det gælder både fysisk og i forhold til konkurrenterne. Hvad angår sidstnævnte vil et nyt og mere dynamisk frontdesign, et interiør med komfort på personbil-niveau, lavt støjniveau og ”spitzenklasse“-teknologi placere Sprinter i en massiv offensiv og bevæbnet med en stærk kombination af aktiv og passiv sikkerhed foruden brugsværdi og økonomi.
Det må formodes, at der bliver tale om yderst beskedne prisstigninger på omkring 1,0 pct., når den nye og bedre udstyrede Sprinter lanceres herhjemme i september.
Vi har i Düsseldorf kørt BlueTec-motoriserede standardudgaver af Sprinter Van 316 og 319 minibus med henholdsvis manuelt 6-trins gearskifte og 7G-Tronic Plus automatgear. Begge biler var standardmonteret med Crosswind Assist og start/stop-system, der kombineret med en lavfriktions bagaksel og transmission kalibreret til at køre med en tyndere gearolie, hvilket bidrager til at reducere brændstofforbruget i de Euro 6-optimerede motorer med op til 20 pct. i forhold til den hidtidige Sprinter.

Bemærkelsesværdigt støjsvag

Med en 4-cyl. BlueTec-motor på 2243 cc og 129 hk/305 Nm og 650 kg ballast i varerummet viste Sprinter sig som et letkørt og veloplagt transportmiddel, omend tendensen til understyring i i snævre og skarpe sving bliver mere mærkbar i takt med udnyttelsen af lasteevnen.
Med den kraftigere 6-cyl. 2987 cc BlueTec-motor og 190 hk/440 Nm bliver den selvsagt mere ubesværet og rap at manøvrere med tomme sæder og større kraftoverskud.
Når bortses fra det markante frontdesign og de tekniske raffinementer, som ikke ses, men kun mærkes i det omfang de er til stede og aktiveres, så er kabineindretningen og et meget lavt støjniveau det mest iøjnefaldende og bemærkelsesværdige ved den opdaterede Sprinter. Vi har tidligere gennemgået de nyudviklede sikkerhedssystemer, som bringer Sprinter i forreste linie for så vidt angår passiv og aktiv sikkerhed. men det er kun sidevindsstabiliseringssystemet, som er standardudstyr.
Blind Spot Assist, Lane Keeping Assist, High Beam Assist og Brake Assist med automatisk audiovisuel alarm er ekstraudstyr. Hvad det bliver prissat til i Danmark er der endnu ingen bud på.

Man skal selv træde i aktion

Vi har prøvet af trække både den hidtidige og kommende Sprinter forbi en stor vindmaskine med vindstyrke på 100 km/t, og forskellen på at køre med og uden Crosswind Assist er markant. Ved passage af ”pusterummet“ blev Sprinteren uden sidevindsstabilisering puffet det meste af en vognbredde ud af kurs, selvom vi var forberedt på situationen, hvad man ikke nødvendigvis er ude i trafikken.
Med den nye Sprinter og Crosswind Assist gav det blot et mindre ryk i bilen, før systemet aktiverede bremserne i vindsiden og stabiliserede kursen uden at bilen behøvede at bryde ind i naboens vognbane. I begge tilfælde kørte bilerne 100 km/t ved passagen af vindmaskinen.
Brake Assist-systemet fik vi afprøvet ved 80 km/t bagved en langsomt forankørende bil. En sensor bag frontgitteret registrerer risikoen for en kollision og advarer føreren med såvel et visuelt som et akkustisk signal.
Blot et let tråd på bremsepedalen aktiverer bremsystemets maksimaleffekt. Systemet aktiveres ikke automatisk, men kræver at føreren reagerer og reverenter talt selv træder i aktion.

NOx-reduktion på 85 pct.

I Danmartk kommer Sprinter som kassevogne i to længder og højder samt minibusser og chassismodeller. Kassevognene har som standard 30 mm lavere frihøjde end den hidtidige model, men kan bestilles med samme frihøjde som denne.
Omvendt kommer chassismodellerne som standard med stor frihøjde, men kan bestilles med lav frihøjde.
Endnu kan chassismodellerne ikke leveres med Lane Keeping Assist, men der arbejds på en løsning, som kan implementeres uanset hvilken opbygning, der sættes på chassiset. Modelprogrammet kommer til at tælle en benzinmotor, fire dieselmotorer og en motor til biogas eller naturgas.
Et par data for de to testbiler: 316, som er langt den mest solgte motorvariant i Danmark, yder 163 hk/360 Nm, kører i gennemsnit 12,6 km/l med et CO2-udslip på 204 g/km. 319 yder 190 hk og 440 Nm, kører i snit 10,3 km/l med et CO2-udslip på 253 g/km. Dieselmotorerne er udstyret med såvel katalysator som partikelfilter, og tilsættes automatisk et rensende additiv, så det er ikke kun begrænsningen af CO2-udslippet, der er optimeret. Udslippet af de mere upåagtede, men ligeså vigtige NOx’er er reduceret med 85 pct.
Vi vender senere tilbage med en test af bestselleren Sprinter 316, når den kommer til landet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *