• Hybridbiler kommer før brintbiler, men afløsningen af biler drevet med fossile brændstoffer er begyndt.

  • Mercedes forventer i de kommende to år at lancere mindst en halv snes plug-in hybridmodeller.

  • Motorfabrikken i Untertürkheim og Nabern skal formedelst syv-otte millarder kroner omstilles til produktion af motorer til fremtidens biler.

  • Henved 19.000 ansatte skal i årene frem til 2020 medvirke til omstillingen af Mercedes-Benz' motorproduktion.

Mercedes-Benz milliarder til ny teknik

Motorproduktionen i Untertürkheim og Nabern skal trimmes til fremtidens biler

Mens storbyer verden over døjer med opvarmning og smog fra trafikken i byernes gader ig stræder, og mens elektrisk drevne biler fylkes i Oslos bymidte, forskes, investeres og udvikles der massivt i biindustriens univers – også ved Stutgart i Tyskland.
Det er Daimler-gruppen alias Mercedes-Benz, som har besluttet at investere mellem syv og otte milliarder kroner i omstilling af produktionen på motorfabrikken i Untertürkheim, så der i fremtiden kommer mere brændstoføkonomiske motorer fra samlebåndet såvel som hybridteknologiske løsninger og løsninger baseret på brintdrevne brændselsceller.

Omstillling til 2020

Motorfabrikken i Untertürkheim beskæftiger omkring 18.700 medarbejdere og det er planen at gennemføre omstilllingen uden beskæring af arbejdsstyrken.
Milliardinvesteringen og omstillingen skal efter planen gennemføres frem til 2020. Ifølge chefen for Mercedes-Benz’ motorproduktion, Markus Schaefer, handler det ikke kun om at skabe en mere feksibel og effektiv produktionsproces, men også om at trimme et fabrikskompleks med en mere end 110 år historisk baggrund, så det kan imødekomme kravene til en fremtid med CO2-neutral teknologi.

Satser på flere alternativer

I løbet af sommeren supplerer fabrikken i Untertürkheim produktionen med to nye benzinmotorer og en nyudviklet 4-cylindret dieselmotor med sideløbende fokus på produktion af automatgear til baghjulstrukne modeller.
Udviklingen og produktionen af brændselscelle-systemer er koncentreret på et nærliggende kompleks i Nabern, der bliver det primære centrum for udviklling af brintdreven teknologi.
Ligesom de to andre tyske producenter af luksusbiler – Audi og bMW – arbejder og satser Mercedes-Benz på flere tekniske alternativer for at imødekomme kravene til reduktion af ikke blot CO2-udslip, men forurenende udslip i det hele taget.

Overgangsfase på 10 år

Mercedes-Benz forventer at de kommende 10 år – måske længere – bliver en overgangsfase præget af hybridbiler, og er forberedt med alternativer til modeller drevet med traditionelle forbrændingsmotorer.
Der tales om plug-in hybridversioner som C 350 og en S 500; ialt forventer Mercedes-Benz at have landeret en halv snes plug-in hybridmodeller omkring 2017 ligesom modelprogrammet i de kommende år forventes suppleret af flere batteridrevne varianter, indtil den brintdrevne teknologi er tilstrækkelig udviklet til seriefremstilling i stor skala.
Så begynd bare at vænne dig til tanken om en fremtid med brint i varebilens tank i stedet for benzin eller olie – med mindre altså du kan nøjes med en elektrisk drevet varebil med genopladelige batterier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *