• Toyota's præsident Akio Toyoda og Mazda's administrerende direktør Masamichi Kogai

  • Nej – der er endnu ingen lovning om en afløser for Toyota Hiace. Til gengæld kan du fremover finde Mazda Skyactive-motorer i Toyota's biler

Mazda og Toyota slår pjalterne sammen

Nu indgår Mazda og Toyota et partnerskab, der kan betyde Skyactive-motorer i Toyota's modeller og brintmotorer i fremtidige Mazda-modeller

Det var i marts i år, at Toyota endelig præsenterede en lille, turboladet benzinmotor, som kan konkurrere med de europæiske mærker, der ellers i årevis har anvendt ideen om ‘downsizing’ i deres motorprogrammer. Men selv med tilføjelsen af den nye 1,2-liters turbomotor, ser Toyota’s motorprogram noget fladbrystet ud.

Spørgsmålet er, om den kæmpe virksomhed også selv kan se det. I hvert fald har Toyota netop indgået et ‘gensidigt fordelagtigt langsigtet partnerskab’ med japanske Mazda.

Toyota Auris med downsized motor

Ifølge en fælles pressemeddelelse vil en del af partnerskabet gå ud på at vurdere, hvordan man bedst udnytter de enkelte virksomheders respektive styrker. Det gælder blandt andet miljøvenlige og avancerede sikkerhedsteknologier.

Hybrid

På almindelig dansk betyder det, at Toyota vil få muligheden for at bruge Mazdas velfungerende Skyactive diesel- og benzinmotorer. Benzinmotorerne bruger hverken turbo eller downsizing, men med en høj kompression på 14:1 og direkte indsprøjtning, formår Mazda alligevel at lave motorer, som kan konkurrere med konkurrenternes downsizede motorer på effekt og forbrug. Og Skyactive vil Toyota’s præsident gerne have fingrene i.

Mazda satser benhårdt på Skyactiv-teknologien

– Som det fremgår af deres Skyactive Technologies og Kodo, Soul of Motion design, har Mazda bevist, at mærket altid tænker fremad i forhold til køretøjer og teknologi, mens de stadig formår at forblive tro mod deres grundlæggende rødder. På denne måde praktiserer Mazda i høj grad, hvad Toyota også holder kært: at gøre biler stadigt bedre, udtaler Akio Toyoda, Toyota’s præsident.

Kinddans

Men der skal to til en tango, og Mazda ville ikke have været villig til kinddans med Toyota, med mindre de også vinder noget. Firmaet mangler nemlig hybrid- og brintteknologi, som er nødvendigt, hvis man vil fremstå som en seriøs spiller. Og netop her excellerer Toyota.

Toyota er så langt fremme med brintbiler, at man i januar i år frigav 5.680 forskellige patenter til firmaets brændselscelle-teknologi i et forsøg på at skubbe udviklingen frem. Mazda kan dog nok forvente at få adgang til endnu mere hos Toyota med det nye langsigtede samarbejde. Det gælder også, når det kommer til hybridteknologien, for Mazda har aldrig selv haft en hybridbil på programmet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *