• Det handler ikke om, hvad man kan, eller havd man skal i den lille crossoverklasse.Så længe man ser godt ud og ligner en, der kan meget mere, mens man gør det

  • automatisk nødbremse, advarsel for biler i den blinde vinkel samt for at overskride vejstriberne, en stor skærm med mulighed for navigation og internetradio, headup-display, lædersæder og sekstrins gearkasse eller automatgear.

  • Mazda2 har lagt rammer til CX-3, og med den højtplacerede infoskræm i forruden er man godt hjulpet. Alene placeringen bidrager til trafiksikkerheden, fordi den altid er tæt på synsfeltet

  • Mazda CX-3 fås både med to- og firehjulstræk, men i samtlige varianter ligner den en rå terræn-bil i en håndterlig størrelse

  • Med den større frihøjde og kraftig plastbeskyttelse af skærmkanter og front virker CX-3 langt mere dynamisk og maskulin end sin hverdagspraktiske lillesøster

  • Højere tag giver højere døre og dermed åbninger. Det gør både CX-3 og resten af klassen uhyre interessant som varebiler

Mazda CX-3 er en lille bastard

Den nye Mazda CX-3 er et sammensurium af de bedste dele fra Mazdas egne hylder

Akselafstanden er fra Mazda2, motorerne er fra Mazda3, og firehjulstrækket kommer fra Mazda CX-5.

I sagens natur giver det sammenlagt en crossover, der minder mest om den kommende 2’er i den højbenet og aktiv fritid-udgave udgave, som det er blevet så trendy.

Og når det er trend, er der også mange om budet. Sådan fungerer det jo. Mazda CX-3 kommer til at bokse med Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008 og den nye Suzuki Vitara om markedsandelene.

Men klassen er lidt uenige om det med firehjulstræk. Opel laver Mokka med både forhjulstræk og firehjulstræk, ligesom Mazda gør det med CX-3. Men Peugeot og Renault har kun forhjulstrukne versioner på programmet.

Langtur og fritid

Akselafstanden på 257 cm er identisk med søster 2, men CX3 er seks cm højere, to cm bredere og hele 22 cm længere end sin teknisk identiske søster.

Crossover handler nemlig mere om at være tjekket og smart at se på, have lidt højt til loftet – både fysisk og mentalt – så bilen kan bruges til både langturstransport af hele familien og til pladskrævende fritidssysler.

Citroën Cactus årets bedste design

Suzuki Vitara vender tilbage til rødderne

Det giver nogle rigtigt interessante varebilsversioner på danske plader, hvor bude og service-folk får glæde af et højere tag med højere døre og dermed nemmere adgang til jobbet i varerummet.

Tre motorer

Mazda CX-3 får to benzinmotorer, den toliters benziner med enten 120 eller 150 hk. Til forskel fra Mazzda2 får den også en dieselvariant med den firecylindrede 1,5 Diesel med 105 hk og 270 Nm. Mazda forventer ikke, at dieselsalget vil udgøre mere end 10 procent af salget, men som gulpladebil til danske job-bilister vil diesel-andelen nok snarere nærme sig 50 procent.

Den nye crossover er blevet vist på flere biludstillinger og ved en lille snigpremiere for pressen i mandags, men den kommer først på danske plader en gang til september.

Priser og udstyr er ikke klar endnu, men du kan jo tage et kig på de tre mest indlysende konkurrenter for at få en ide om, hvad Mazda er oppe imod.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *