• Mazda er et af de bilmærker, som virkeligt indbyder til at køre bilen aktivt. Og Mazda CX-3 er ingen undtagelse.

  • CX-3 er på størrelse med Mazda2 men har flere design-mæssige ligheder med Mazda3

  • Mazda har ændret forhjulsophænget for at stive den højere frihøjde af. Men den kan ikke helt hamle op med sine mere lavbenede søstermodeller, når det kommer til krøllede veje

  • Bagfra er der masser af Mazda2 et se. Man skal bare løfte pakker lidt højere for at få dem over kanten

  • Det er primært den høje frihøjde og beskyttelsespanelerne i sort plast, der gør CX-3 lidt mere aktiv at se på og som løfter indtrykket af en crossover

  • I topmodellen Optimum med sort kunstlæder og et væld af elektroniske hjælpemidler får du desuden headup display, så du får hastigheden og eventuelt GPS-vejledning oppe i forruden

Mazda CX-3 har potentiale

Europas hurtigst voksende bilsegment, den lille crossover, har fået en ny spiller. Mazda CX-3 byder op til dans

Altomvarebiler.dk i Barcelona:

Mazda har i nogle år bevæget sig omkring på egne snævre linjer i deres SkyActiv modulunivers, og den nye CX-3, som allerede er på tærsklen til at kunne leveres i Danmark, er ingen undtagelse.

Akselafstanden er den samme som på Mazda2, motorerne er en blanding af 2 og 3 og sørme om de ikke også laver en firehjulstrukket version af den lille crossover.

Hurtigst voksende segment

For CX-3 er i skonummer og udførelse mest en Mazda2 med lidt længere til jorden og et skud efter Europas hurtigst voksende bilsegment; den lille crossover. Fra 2013-2014 steg salget af små crossovere med 56 procent.

Ford Transit klar til nye eventyr

Konkurrenter hedder Renault Captur, Nissan Juke, Peugeot 2008 og endda Fiat 500X, og konkurrencen er stram. Der skal virkeligt hænges i for at skille sig ud.

Typisk Mazda

Indendørs er det typisk Mazda anno det 21. århundrede. Mørkt og hyggeligt med en meget sporty indgang til tingene. Instrumentbordet har samme indretning som Mazda2.

Ligeledes typisk for Mazda er en meget kørefokuseret oplevelse af indretningen. Man sætter sig bag rattet for at køre bil. Ikke for at blive kørt. Alt andet er sekundært.

Kubik lukker kløften

Mazdas umiddelbare svaghed er fravær af de små momentstærke turbomotorer. De fejer spørgsmålet af med et argument om, at de små trecylindrede turbomotorer fra konkurrenterne har det svært med brændstofforbruget, når de skal arbejde for føden, mens Mazdas højkomprimerede sugemotorer er nøjsomme gennem hele spektret.

Toyota Hilux – opfrisket udødelighed

Men de har alligevel valgt at imødekomme problemet ved at lægge den stærke 2,0 benzinmotor med 120 hk i som indgangstrin i stedet for den nye 1,5-liters benziner, der ligger i Mazda2. 2.0 120 hk ligger i billigste model, CX-3 Core, som i ægte Mazda-tradition kun kommer i den ene variant.

Overskueligt modelprogram

Til at begynde med er det dog ikke det store problem. Motorprogrammet består af den samme toliters benzinmotor med 120 eller 150 hk. 120 hk-modellerne har forhjulstræk, mens 150 heste altid har firehjulstræk. Så nemt er det.

I dette segment er det ellers kutyme at se ud af mere, end man kan levere. Men Mazda CX-3 får firehjulstræk som en seriøs del af modelprogrammet og ikke bare en gimmick på en model, ingen køber alligevel.

Diesel til nytår

Den meget vellykkede 1,5 diesel med 105 hk kommer først til Danmark sidst på året. Til gengæld fås den både som for- og firehjulstrækker; bare ikke i Core-udstyr.

Men det bliver næppe det store problem. Indgangsprisen er 138.000 kroner plus moms på gule plader (215.9000 på hvide plader), men springet op til næste udstyrsniveau, som tilføjer alufælge, automatisk klima, syvtommers touchscreen, dansk stemmestyring, fartpilot, læderrat- og gearknop, vognbaneassistent og en masse andet udstyr, er overkommeligt og den variant, Mazda har størst forventninger til.

Plastik makeup

Lidt mere interessant end den beskedne startpris er måske i virkeligheden listeprisen for topmodellen 2.0 150 hk AWD Optimum på 315.000 kroner. Selv om CX-3 ikke er nogen stor bil, så virker den som en større bil end Mazda2 i kraft af sin større frihøjde og kraftige plastik makeup.

Officiel premiere med åbent hus er den 22.-23. august.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *