• Fræk detalje: Læg lige mærke til, hvordan forlygtens LED-lampe er designet, så den er en fortsættelse af den forkromede kølergrill

  • Ak ja. Ombygningen ligner stadig noget, der er stillet på gulvet, og grundet danske regler kommer den desværre i karambolage med en god kørestilling for de langbenede

  • Det kompakte cockpit er rent guf for den sportyfører. Mere komfort-indstillede bilister foretrækker måske lidt mere albuerum

  • Det meget kompakte ydre er med til at give den lette CX-3 sine karakteristiske livlige køreegenskaber

  • Den dybe bund kan der siges både for og imod, men den bidrager til rummeligheden

  • Bagklappen er ikke den største i klassen. Den kunne med fordel være udvides en smule nedad

  • To anvendelige kopholdere og en elegant udnyttelse af de tilgængelige betjeningsknapper og udstyr garneret med læder og kontrast-sting. Ja tak

Hest og rytter har det godt i Mazda CX-3 van

Mazda CX-3 van står godt fast og giver en køreoplevelse ud over det sædvanlige for klassen

Mazda CX-3 van er bygget på samme platform som det øvrige SkyActiv-program. Alene det lover godt for køreglæden, og CX-3 er da også en festlig ven at have i indkørslen. Det er sådan en bil, man glæder sig til at sætte sig ind i for at køre. Og den oplevelse er efterhånden sunket ind i rigtigt mange bilisters bevidsthed. Mazda er efterhånden ensbetydende med køreglæde.

Skal man for eksempel have en rigtigt underholdende sportsvogn nu om dage, så er der ikke længere nogen, der rynker på næsen af en MX-5, selv om den kun koster en brøkdel af en Ferrari eller en Porsche.

Hest og rytter

Næh, i dag står den snarere for indsigt, klassisk sportsvogn, bilkender og value for money, som det hedder på moderne dansk.
Og det image er smittet af på det øvrige modelprogram, hvor både 2, 3 og 6 slår sig op på sporty køreglæde ud over deres praktiske dyder.

Om det samme gør sig gældende i Mazda CX-3 van er straks en helt anden sag. For svaret er – både ja og nej.
Ja, fordi du får den samme, stramme køreoplevelse med samme cockpit-agtige oplevelse af førerpladsen. Mazda kalder det ‘Kodo’ efter et japansk begreb om, at hest og rytter bliver til ét. En smule flyvsk, men der er nu noget om snakken.

Bedre overblik

Og nej, fordi den højere CX-3 bliver en anelse vakkelvorn i forhold til for eksempel Mazda3. Meget naturligt fordi den lidt større frihøjde ganske enkelt flytter balancepunktet opad. Til gengæld giver den nogle fordele, du ikke får i den lavere hatchback.

For det første er der adgangsforholdene. Man stiger mere direkte ind i CX-3 i stedet for at kravle ned i den og op igen, og siddepositionen er en smule højere med dertil hørende bedre overblik i trafikken.

Gyngerne og karrusellerne

Også loftshøjden er lidt hævet, hvilket særligt i varerummet giver bedre plads. CX-3 har en høj bagkant, som gør det upraktisk at konstruere varerummets gulv i plan med bagkanten. Det giver en meget dyb læssekant, som gør af- og pålæsning lidt mere besværlig, men som til gengæld holder lidt bedre på pakkerne.

VW vil spare 14 milliarder

Testbilen er en 2.0 Optimum Automatic. En toliters benzinmotor med 120 hk og et overskueligt drejningsmoment på 204 Nm. Den automatiske gearkasse respekterer et solidt tråd på speederen uden at gå i panik og geare ned til hysteriske omdrejninger, medmindre du tramper pedalen helt i gulvet. Så respekterer den bare, at der skal fuld knald på liggehønen her og nu.

Effektive letvægtsmoduler

De 17,2 km/l holder ingen steder, medmindre turen overvejende foregår ned ad bakke. Men mindre kan også gøre det, og den toliters sugemotor gør det imponerende godt i denne epoke, som er domineret af trecylindrede turbomotorer.

En af forklaringerne skal findes i, at CX-3 har en køreklar vægt på beskedne 1.195 kg, som er et andet af resultaterne af Mazdas SkyActiv program med effektive motorer og letvægtsmoduler.

Glad i låget

Optimum er navnet på de bedst udstyrede modeller, og der er nok at vælge imellem. Aktiv fartpilot, bakkamera, automatisk lygtestyring, Smart City Brake Support, et væld af det nyeste sikkerhedsudstyr og et lækkert infotainment-system med syv-tommers touch skærm.

PSA og Toyota afslører de nye trillinger

Sidstnævnte er placeret praktisk og sikkert øverst på instrumentbordet, hvor den ser lidt kluntet ud, men funktionaliteten kan man ikke komme udenom.
Og køreoplevelsen er bare til at blive glad i låget af.

 

Mazda CX-3 Van 2.0 Optimum Aut.:
Motor: 2,0 liter, R4 benzin
Ydelse: 120 hk / 204 Nm
0-100 km/t: 9,9 sekunder
Topfart: 187 km/t
CO2: 136 g/km
Forbrug: 17,2 km/l
Anhængervægt m/u bremser: 1200/625 kg
Pris: 181.704 kroner plus moms (31.053)
Billigste: 138.233 kroner plus moms (24.179)

 

 

2 thoughts on “Hest og rytter har det godt i Mazda CX-3 van”

  1. Mange tak for jeres mange og fine anmeldelser af vans! Jeg er i markedet efter en pendlerbil på papegøjeplader, og denne CX-3 er i kikkerten. Det hører med at jeg er 193 cm. høj, hvorfor van-ombygninger nogle gange er et problem, da førersædet nogle gange ikke kan komme helt tilbage. Hvordan er det med pladsen ved førersædet i CX-3?

    1. Hej Hans!
      Tak for dit spørgsmål. Jeg selv er 1.76, så jeg ved det helt ærligt ikke. Men op til den lille mellemklasse skal du generelt forvente, at varerumsadskillelsen begrænser din benplads, eller i hvert fald kompromitterer din rygstilling, så du kommer til at sidde med lodret ryg, hvis der skal være plads til dine formodentligt lange ben.
      Mit råd til dig er at kontakte en Mazda-forhandler og bede ham om at skaffe dig adgang til en CX-3 van for at teste det.
      Når det er sagt, så er det en super dejlig bil, du har fået i kikkerten. Jeg håber, du får den til at passe til dig.
      Venlig hilsen
      Thomas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *