• Det europæiske marked for varebiler vil i følge analyseinstituttet Technavio stige med 3,57 procent om året. Foto: NUFAM

Markedet for varebiler vokser

Væksten i byggesektoren og stigende internethandel vil udvide markedet for europæiske varebiler, viser ny undersøgelse

Europæiske entreprenører har travlt, og det samme har de handlende, der i stigende omfang køber ind via internettet. Den udvikling vil fortsætte i de næste 4-5 år, hvis man skal tro det internationale analyseinstitut Technavio.

I følge Technavio vil væksten i byggeriet og den stigende internethandel medføre, at markedet for europæiske varebiler vil stige med 3,57 procent om året fra 2017 til 2021. Tallene gælder for alle kommercielle biler under 3,5 tons totalvægt.

Stigende omkostninger en af de store udfordringer

I følge instituttet er de 5 vigtigste varevogns-fabrikanter på det europæiske marked Renault, PSA, Ford, Volkswagen og Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Blandt de væsentlige udbydere tæller Daimler (herunder Mercedes-Benz) og Toyota.

Rapporten konkluderer blandt andet, at varebilfabrikanternes store udfordring er stigende produktionsomkostninger. Og i afsnittet om markedstrends fremhæver rapporten udvikling af innovative salgsfremstød for varebiler med alternative drivmidler.

Ønskes mere viden, skal muldvarpen frem

I følge Technavio udgør rapporten en detaljeret analyse af det europæiske marked for varebiler (Light Commercial Vehicles) med input fra et repræsentativt udsnit af industriens eksperter.

Mere får man – desværre – ikke at vide i instituttets summariske omtale af rapporten. Vil man læse den 112 sider lange analyse, skal der graves dybt i foret. Prisen er nemlig 2500 dollars eller små 16.000 danske kroner.

EU-kommissionen kigger længere frem i tiden

Om Technavio har kigget i EU-kommissionens tal – eller omvendt – vides ikke. Men tidligere på året præsenterede kommissionen en fremskrivning af godstransporten med varebiler op til 3,5 tons i de 28 EU-lande.

Det skete i forbindelse med offentliggørelsen af mobilitetspakken, der indeholder et oplæg til den fremtidige regulering af vejgodstransporten. Også kommissionen er særdeles optimistisk med hensyn til varebilernes fremtid.

Internethandelen er den dominerende vækstfaktor

Men i stedet for at forudsige en vækst i markedet, forsøger kommissionen at forudsige varebilernes aktivitet udtrykt i transportarbejde. Dette måles i Gt-km, hvilket er det arbejde, der udføres, når 1 ton gods flyttes 1 kilometer.

Forudsigelsen er, at transportarbejdet vil vokse fra 95 Gt-km i 2015 til 141 Gt-km i 2035. Det svarer til en vækst på 48 procent. Kommissionen betegner den stigende internethandel som den altdominerende vækstfaktor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *