• Nicolai Pagh Sperling står i spidsen for MAN TGE's velkomstkommité i Danmark

  • Sådan vil MAN gerne vise TGE frem. Som et mobilt værksted med alle mulighederne og deres lastbilorganisations servicemuligheder i ryggen

  • Stilfuldt og endnu mere enkelt end i den mindre Transporter

  • MAN TGE deler alt med Crafter -bortset fra kølergrillen og navneskiltene

  • Interiøret har en lille nipshylde i næsten hele kabinens bredde, som i begge sider afsluttes med en god kopholder. Det duer

  • Passée gaden. Her er intet at se - før om et år

MAN TGE – service som de tunge drenge

MAN TGE har verdenspremiere på IAA-messen i Hannover. Men den kommer først på gaden et halvt år senere end søster Crafter. Så bliver det til gengæld også godt, lover MAN's varebilschef, som vi tog en snak med

Altomvarebiler.dk i Hannover:

MAN’s varebilschef får først varer på hylderne til næste år, selv om han allerede har siddet på pinden i et års tid. Tiden er gået med at forberede den tunge organisation (lastbiler er tunge, red.) til MAN TGE.

Volkswagen, som jo ejer MAN, sætter deres TGE – Crafter – til salg på det tyske marked i december eller januar. Dermed kunne VW lige nå at stille op til Van of the Year i sidste uge og vinde konkurrencen. Den mulighed går MAN glip af, og selv om de skulle få lov til at kalde den en ny model til næste år, så er det nok tvivlsomt, om nogen vil stemme på den samme bil to gange i træk.

Stikke kniven ind

Til gengæld har den traditionsrige lastbilorganisation haft travlt med at finde egne stærke punkter og konkurrenternes svage for at kunne stikke kniven ind, hvor det gør mest ondt på modstanderne fra dag 1.

– Ja, vi har for eksempel 24/7 break down service på lastbilerne, og vi lover det samme for MAN TGE, siger Nicolai Sperling, hvis titel formelt er Country Project Manager, indtil den nye MAN TGE reelt ruller ind over landegrænserne et godt stykke inde i 2017.

Sikkerhed er standard

Et andet sted er sikkerheden. På et vanvittigt stramt marked med benhård konkurrence på alle parametre, er det fristende at spare på udstyret og fedte det over på ekstraudstyrslisten. Men den liste kommer ikke til at omfatte sikkerhedsudstyr, lover Sperling.

– Vi satser meget på sikkerheden. Det er noget, vi har med fra lastbilerne, så vi har det højeste sikkerhedsniveau som standard.

Helst Mercedes

Både MAN og VW går ind i det fælles projekt med en helt klar bevidsthed om, at de kommer til at tage kunder fra hinanden. Allerhelst tager de dem fra Mercedes-Benz, som jo har en lastbil-del helt på samme måde som MAN, men der vil være en intern konkurrence, som alle er klar på.

– I den professionelle verden er MAN et mindst lige så godt brand, som VW er. Vi har talt med mange af vores kunder, og de siger generelt, at vi bare skal gøre det samme med TGE, som vi gør med lastbilerne. Og det har vi tænkt os at blive ved med, proklamerer han.

Multitasking

Og han giver et eksempel, hvor lastbil-ekspertisen kommer dem til gode.
– Vi har for eksempel ekspres-service, der går ud på, at man kan komme ind med en mindre fejl og få den lavet samtidigt med et service eller en større reparation.

– Det vil sige, at hvis for eksempel en entreprenør med en lille gravemaskine på en trailer kommer ind og skal have lavet sin TGE, så kan vi også lige skifte en pære på traileren eller en hydraulikslange på gravemaskinen. Vi kan det jo, og vi har en helt anden forståelse for, at vores kunder skal ud og arbejde igen. Det er jo det, det handler om.

Sprinter dominerer

Men planerne for – og forventningerne til – TGE stopper ikke ved varebilerne. MAN vil udnytte deres nye mindstemands fulde potentiale.

– Jeg har en plan om, at minibus-markedet er noget, vi skal satse på . Vi har jo busser i dag, og vores kunder glæder sig til, at vi kan byde ind på et marked, der i dag er totalt domineret af Mercedes Sprinter, siger Nicolai Sperling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *