• De første MAN TGE er begyndt trille ud af den nye fabrik i Polen, hvor den kører på samme bånd som VW Crafter

  • MAN TGE med chassisnummer 000001 blev en 140-hestes forhjulstrækker med 10,7 kubikmeter varerum

  • MAN kan sælge TGE på VW Crafters renomme og sit eget service-netværk

  • Der bliver plads til alt fra 10,7 til 18 kubikmeter pakker i varerummet

  • Country Project Manager Nicolai Sperling, MAN Truck & Bus kan mærke realiteterne nærme sig med endnu en milepæl i projektet

MAN TGE er gået i produktion

Endnu en milepæl blev passeret for MAN TGE-projektet, da den første varebil blev bygget på Volkswagens fabrik i Polen. Men der er stadig lang tid til Danmarkspremieren

Det begynder at dufte lidt af virkelighed for MAN Truck & Bus i Greve, som til efteråret begynder at sende den første MAN varebil, MAN TGE ud til sine forhandlere.

Produktionen af de første eksemplarer på den nyopførte fabrik i Polen er endnu en milepæl i det spændende projekt, som selvfølgelig får sin primære optimisme fra det faktum, at MAN TGE er identisk med VW Crafter.

Helt nyt med stor rutine

Derfor kan MAN fra starten træde nye stier og støtte sig til årtiers rutine og kvalitet fra Volkswagen.

Samtidigt er der masser af intern rutine og et omfattende kundekartotek fra MAN’s virke som lastbil- og busproducent i den tunge klasse.

Langt tilløb

– Hos MAN er vi mest kendte for at producere mellemtunge og tunge lastbiler og busser. Fra nu kan vi også levere ægte erhvervskøretøjer helt nede fra tre tons totalvægt, fortæller Nicolai Sperling, der er Country Project Manager for MAN varebiler i Danmark.

I de seneste halvandet år har han arbejdet på at gøre MAN-organisationen klar til også at sælge og servicere køretøjer i den lette ende.

En varebil eller to

– En stor del af MANs kunder – både inden for lastbiler og busser – har også en varebil eller to i forretningen. Hidtil har de købt varebiler af andre mærker, men fremover kan de også blive godt kørende i en MAN varebil, siger han.

Den nye MAN TGE er udviklet i samarbejde med MAN’s moderselskab, Volkswagen, der også vil markedsføre den som VW Crafter.

Dårlig idé

Det kan lyde som en dårlig idé, at moder- og datterselskab skal i direkte konkurrence om stort set de samme kunder med det samme produkt, men hos MAN frygter de ikke konkurrencen.

– Volkswagen har stor erfaring og succes med at markedsføre sine varebiler til traditionelle varebilskunder som håndværkere, forretninger, mindre industri osv. Hos MAN ser vi andre muligheder for succes ved at markedsføre TGE’en som et ”ægte erhvervskøretøj” gennem en B2B-organisation, der har stor succes med at levere mellemtunge og tunge køretøjer.

Effektiv service

– Vi er vant til at servicere kunderne på en meget professionel måde med kvalificeret rådgivning, lange åbningstider, effektiv nødservice, konkurrencedygtige serviceaftaler osv. Det vil også gælde for den nye MAN TGE, fastslår Nicolai Sperling.

Blandt de kundesegmenter, som MAN især vil satse på, er logistik- og kurérvirksomheder, transportbranchen generelt samt erhvervsdrivende med behov for mere skræddersyede løsninger; noget som MAN også er gode til i de tungere segmenter.

Maskineriet

Den nye TGE kommer i et stort antal varianter, så den kan skræddersys til kundens ønsker – præcis som MAN’s øvrige køretøjer. Som varebil leveres den i tre forskellige længder med tre forskellige taghøjder og varerum fra 10 til 18 kubikmeter og totalvægte fra 3,0 til 5,5 tons.

MAN TGE kommer også som chassis med 3-mands førerhus samt som mandskabsvogn med plads til 3+3 mand. Maskineriet består af nyudviklede firecylindrede dieselmotorer i fire forskellige effekttrin fra 102 til 177 hk, og udvalget af transmissioner omfatter både en 6-trins gearkasse med manuelt gearskift og en 8-trins med fuldautomatisk gearskifte.

Ordrer i hus

Afhængigt af TGE’ens totalvægt og motorvariant kan den leveres med forhjuls-, baghjuls- og 4-hjulstræk.

Salget i Danmark starter for alvor til september, men inden længe kan MAN lægge de første kundeordre i produktion. Dette gælder også for de ordrer, som MAN fik, da TGE’en havde Danmarkspremiere på Transportmessen i Herning i marts.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *