• 'Vi må tænke ud af boksen', siger projektchef på MAN TGE, Nicolai Sperling, som ser både udfordringer og fordele ved MAN's organisation.

MAN TGE får ingen hjælp af VW

MAN og Volkswagen bygger varebiler sammen og har samme ejer. Men når MAN TGE og VW Crafter ruller ud på asfalten, er de indædte konkurrenter

Vi satser på de store flådekunder i starten, men vi mangler en servicepartner i Randers, siger MAN, der har begyndt nedtællingen til introduktionen af MAN TGE

Når MAN til næste år åbner dørene for deres nye MAN TGE og kunder, bliver det med udgangspunkt i en tung lastbilsorganisation. Store kunder vil formentlig opleve den som langt mere fleksibel end de personbilsforhandlere, der står for salget af varebiler fra de etablerede mærker.

Kun seks forhandlere

Til at begynde med satser de på flådekunder, men der mangler en servicepartner i Randers, og Vestsjælland kunne også godt trænge til lidt opmærksomhed. For der er langt mellem de seks forhandlere og kun ni servicepunkter på landsplan. Derfor forventer organisationen også, at de fleste handler bliver lukket med kendte storkunder, der i forvejen har lastbiler og busser fra den tyske producent kørende i flåden.

– Vi overvejer strategisk, hvad vi kan gøre for at optimere vores netværk af værksteder, når vi skal til at have varebiler på programmet, forklarer Nicolai Sperling, der er project manager på projekt varebil i den traditionsbundne lastbilvirksomhed.

Afviser samarbejde

MAN TGE har fra fødslen den kæmpe fordel, at den som enægget tvilling med VW Crafter er et anerkendt produkt fra første færd. Men både Volkswagen og MAN afviser kategorisk et samarbejde om både service- og garantikunder.

Det ville ellers være nemt at effektivisere for VW som ejer, hvis de to mærker kunne dele udsalgs- og servicepunkter og slå mange forretninger og værksteder sammen, men for at holde skæg for sig og snot for sig har man valgt at lade det være helt adskilt.

Langt til service

Små kunder med kun en enkelt eller to varebiler i stalden vil opleve, at der bliver langt til service en gang eller to om året. Til gengæld er der mekanikere på spring døgnet rundt, ligesom man arbejder med forskellige muligheder for at udvide forretningen til et mere fintmasket netværk.

MAN arbejder for eksempel med kundedifferentierede åbningstider, som varierer fra forhandler til forhandler.
– Nogle steder åbner de tidligt, andre har længe åbent om aftenen; og nogle steder holder de lørdagsåbent. Det kommer helt an på, hvad kunderne efterspørger i det enkelte område.

Et helt nyt klientel

Foreløbigt forventer MAN at se tiden an, mens de bygger salget af MAN TGE op på den eksisterende organisation og ditto kunder. Og det inkluderer et par lapper på den nuværende struktur.

– Vi mangler en servicepartner i Randers. Den tidligere opsagde vi for et års tid siden, så Randers er faktisk et blind spot lige nu, siger projekt-chefen. Men vi skal også huske at få med, at TGE bliver et aktiv for hele produktporteføljen. Pludseligt er der basis for et helt nyt klientel, så det bliver interessant at se, hvor mange servicepunkter, vi skal bruge.

Ikke den lille håndværker

– Vi ved med sikkerhed, at nogle kunder fravælger os i dag, fordi vi har en begrænsning i vores produktprogram. Har man for eksempel 20 varebiler og én lastbil, så er det nærliggende at vælge en lastbil fra samme mærke som varebilerne. En af vores primære målgrupper er vores eksisterende kunder. De kan have glæde af at samle deres flåde hos én leverandør og nyde godt af den service, vi er kendt for hos vores lastbil- og buskunder, siger Nicolai Sperling.

Han erkender dog, at de få adresser i Danmark bliver en stor udfordring i opstarten.
– Afstanden mellem vores servicepunkter er jo forholdsvist stor. Derfor er vores primære målgruppe heller ikke den lille håndværker.

Multibrand og udrykning

– Senere må vi finde ud af, hvad vi kan med for eksempel multibrand værksteder. Det kan også være, at en hente-bringe-ordning til service bliver aktuel. Og vi kan lave service på stedet, siger Sperling med henvisning til de service- og udrykningsbiler, de har kørende som 24/7 break down service.

– Lige nu er det en nødservice, men det er med i vores overvejelser at lave et mobilt service-system. Der er masser af muligheder og vi leger med alle tankerne, siger han.

Holbæk ud af boksen

Også Vestsjælland er lidt tyndt besat med MAN-logoer, men der er ingen planer om at bygge eller indrette nyt her.

– Vi kan jo ikke bygge et nyt værksted til 30-40 millioner for at servicere varebiler. Derfor må vi tænke lidt ud af boksen. Nu skal vi foreløbigt se, hvordan interessen fordeler sig.

MAN TGE kommer på markedet i Danmark i efteråret 2017.

 

 

Men det er også en tung og stiv struktur

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *