• Klar til nye eventyr: TGE'ens undervogn er hævet 80 mm, og blandt andet er den udstyret med trækspil og elektronisk spærredifferentiale på bagakslen

  • Fronten domineres af Helle-projektører og trækspil

  • Masser af plads til at sove og drømme...

  • I kabinen er der business as usual - dvs høj standard for komfort og sikkerhed

  • TGE'en har VW's 4Motion. Det er suppleret med elektrisk diff-spær på bagakslen

  • Kørepladerne og reservehjulet er lige ved hånden - ikke hvis, men når behovet opstår

  • Sæder og alt andet udstyr er boltet fast og kan tages ud, så varerummet kan ryddes til andre formål

  • Det fjernbetjente trækspil er ideelt, når f.eks. teltdugen skal trækkes op over familiens 8 meter høje tipi

  • Hauke Bruhn er klatret op på bagenden for at hæve taget til sovekabinen

  • Med 4Motion og spær på bagakslen kunne TGE'en klare strabadserne på Island

  • Senere i år offentliggøres 12 episoder af Islandsturen på Facebook og Youtube

  • Turen på Island tidligere i år blev en uforglemmelig oplevelse for familien

MAN TGE til eventyr

Den danske eventyrer Hauke Bruhn har købt en MAN TGE og bygget den om, så den kan tjene som både varebil, camper og offroader

Hauke Bruhn, hustruen Ragnhild Ranheim og sønnen Arn er hvad man kan kalde en rigtig eventyrfamilie. Ragnhild har en fortid som professionel jæger i Afrika, og Hauke har siden barndommen gået på jagt, og i dag har han gjort friluftslivet til sin levevej.

Efter at Hauke og Ragnhild havde mødt hinanden, tog de på en 20.000 km lang tur gennem Rusland og Mongoliet til Vladivostok i en Land Rover Defender 130. Undervejs kom Arn til verden, og han er nu – 24/7 – under oplæring til det frie liv sammen med sine eventyrlystne forældre.

4×4 og hævet undervogn

Vi mødte Hauke Bruhn i Esbjerg for nylig, da MAN indviede et nyt salgs- og servicecenter. Her stod familiens MAN TGE udstillet i rampelyset og nærmest kaldte på vores opmærksomhed.

Når man kigger på sådan et køretøj, kan man næsten ikke undgå at føle udlængsel. Den ser ud til nærmest at kunne køre til verdens ende. Undervognen er hævet 80 mm, og 4-Motion-firehjulstrækket er boostet med elektronisk spær på bagakslen.

Multianvendelig bil

Fronten er domineret af kraftige Hella-projektører og et fjernbetjent trækspil. Ved højre forskærm ses en snorkel, så motoren kan få luft, når der køres gennem vand.

De sidehængslede bagdøre er monteret med sandstiger og et reservehjul. Taget er gangbart, skridsikkert og med hul til en sovesektion. Indenfor – bag forsæderne – er der køkken, madrasser og to sæder. Alt er skruet fast og kan hurtigt tages ud, så bilen også kan tjene som varevogn.

Bagsæder i varebiler ingen luksus

Men inden man begynder at få kreative tanker om at sælge sedan’en, forhøje taget på carporten og planlægge nye ferieformer, så skal vi da lige kigge lidt på nummerpladerne. Vi bor jo i Danmark.

Og nummerpladerne – de er svenske… Selvfølgelig. Godt man ikke kom for langt med drømmerierne. Hauke er godt nok dansker, men er svensk gift og har boet i broderlandet i tre år. – I Sverige forstår man ikke, hvorfor andre lande synes det er luksus at sætte bagsæder i en varebil, siger han.

Kontakt til MAN via ombygget sættevogn

Men i Danmark falder hammeren som bekendt hårdt. Det passede derfor den dansk-svenske familie godt, at de svenske bilafgifter er mere lempelige. Deres Defender var nemlig blevet for lille til tre personer, og det var på udkig efter noget større.

Hauke havde i forvejen kontakt til MAN, fordi han havde ombygget en treakslet MAN-sættevogn fra kølevogn til familiens hjem. Da den nye TGE-model var i anmarch, blev han kontaktet af MAN, som foreslog denne som deres nye bil.

4000 km’s tur rundt på Island

Det resulterede i, at familien nu kan rulle på eventyr i den seks meter lange og mellemhøje MAN TGE. Foreløbig har den bragt dem på kryds og tværs af Island. En 4000 km lang rejse, som er blevet filmet.

Optagelserne af familiens møde med mennesker, kultur og natur kan fra midten af november ses på Facebook og Youtube.

Familiens website hedder www.maxhunt.eu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *