• Ny varebilschef hos MAN i Danmark, Nicolai Sperling (tv.) og kommunikationschef Claus Lindholm er godt i gang med at forberede organisationen på MAN TGE

Ny organisation til MAN TGE

Til næste år går det løs med salget af den nye MAN TGE. Men MAN i Danmark er allerede godt i gang med at opbygge organisationen til det nye marked

Til efteråret får vi den nye MAN TGE at se for første gang, og til næste år kommer den første varebil fra den tyske tungvognsproducent på gaden. Og sådan en nyhed kræver grundig forebredelse, så den danske organisation er allerede godt i gang med at køre varebils-kanonerne i stilling.

– Vi er i fuld gang med at opbygge organisationen med nye medarbejdere og indretning af udsalgsstederne, og vi sætter alle ressourcer ind på at gøre det rigtigt første gang fortæller Markedskommunikationschef i MAN Danmark, Claus Lindholm.

Fuldtidsarbejde

I spidsen for den nye organisation står nyudnævnt varebilchef, Nicolai Sperling. Nicolai er tidligere Key Account Manager. Nu arbejder han fuldtid med varebiler.

MAN TGE er identisk med den kommende Crafter, som præsenteres på den internationale biludstilling i Frankfurt til september og kommer på markedet i løbet af 2017. Nicolai Sperling og Claus Lindholm forventer den lille ny på banen i Danmark omkring oktober ’17.

Mage til Crafter

MAN er ejet af Volkswagen Group, som hidtil har købt VW Crafter af Mercedes-Benz. Det samarbejde ophører med udgangen af 2016, hvorefter VW selv skal producere en helt ny udgave af Crafter på en ny fabrik i Polen. Det åbner mulighed for, at VW kan sælge deres nye varebil på flere platforme, og her kommer lastbilproducenten MAN ind i billedet.

– Men selv om den er mage til Crafter, får MAN TGE sine egne designelementer, forklarer Nicolai Sperling.

Kannibalisering

Faktisk er det ikke første gang, MAN har haft en varebil på tegnebrættet. For en del år siden var et hold på 300-400 ingeniører i gang med et in house projekt, som blev skrinlagt i forbindelse med, at finanskrisen begyndte at kradse, og Volkswagen i ’11 overtog aktiemajoriteten i MAN AG.
I dag ejer VW 75 procent af MAN AG, og varebilsprojektet er blevet genoplivet.

Når VW’s søsterkoncern træder ind på det internationale varebilsmarked, vil det helt utvivlsomt medføre en del kannibalisering af VW Crafter. Men nettoudbyttet skulle blive et plus, når VW kan drage fordel af tungvognsproducentens erfaringer, kundekartotek og forhandlernet.

Satser på stor markedsandel

– På europæisk plan har vi en forventning om at sælge 80-90.000 enheder sammenlagt med omkring en fjerdedel til MAN. Det svarer til en markedsandel på 4-4,5 procent. I Danmark er vores mål en markedsandel på fire procent, siger Nicolai Sperling.
At det er fuldt realistisk, bygger han på, at MAN allerede fra starten af projektet kan noget, som organisationer baseret på personbiler slet ikke har til rådighed.

– Vi har en række fordele. Vi skal kunne noget andet, og det kan vi også. Det ville jo være dumt at rende rundt efter de samme kunder, som VW gør. Vi skal tale til de professionelle kunder på lastbilsproget. Personbilsfilosofien kan vi ikke bruge til noget. Vi er vant til, at vore kunder skal bruge deres biler hele tiden, så reparationer skal være lige nu. Sådan er vi vant til at arbejde, og det er også den filosofi, vi skal arbejde med TGE ud fra.

Treholdsskift

– For eksempel kører vi med toholdsskift; og når det er nødvendigt, skruer vi op til treholdsskift, supplerer Claus Lindholm.
Som det er nu, må MAN’s kunder ty til andre leverandører, når de skal bruge varebiler. Det gælder for eksempel til kurerkørsel, entreprenører og som kundernes egne servicebiler.

– Det er klart, vi forventer en del salg til vore eksisterende lastbilkunder. Mange af dem er jo nødt til at købe varebiler hos Ford, Mercedes og Renault i dag.

Vant til at levere færdige produkter

En anden fordel er opbygninger. Varebilssælgere hos personbilsorganisationer er vant til at sælge standardopbyggede varebiler i, hvorefter kunden får dem opbygget med reoler og værktøj hos eksterne opbyggere.

– Vi er vant til, at vi ikke sælger en eneste lastbil, der ikke skal have én eller anden form for opbygning. Vi er vant til at levere det færdige produkt, og det skal vi videreføre til varebilerne, forklarer Nicolai Sperling.

Flåder og kurérer

– Kvalitet er et helt eksistentielt nøglebegreb. For eksempel er kurerer jo ekstremt afhængige af, at deres biler ikke holder stille, så det er én af de grupper, vi regner med at få godt fat i.

Forventningen er, at det for størstedelens vedkommende bliver større flådekunder og kurérer i alle størrelser, der bliver de primære kunder snarere end den lille håndværker.
– Men han er meget velkommen, og vi vil meget gerne sælge en varebil til ham, siger den nyslåede varebilschef.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *