• I oldtidens Babylon hang haverne - i dag er de på taget af busser. I hvert fald i Madrid.

I Madrid planter de haver på bybusserne

Madrid vil forbyde biler i bymidten, når forureningen er rigtig slem og bygge busskure med grønt på taget, der kan absorbere CO2

Madrid i Spanien har ligesom mange andre storbyer store problemer med forurening fra trafikken. Det har nu fået bystyret til at tage unikke midler i brug. Projektet ‘Muévete en verde’, som bedst kan oversættes til ‘flyt grønt’, har bygget små haver på taget af busser på ruterne 27 og 34, som til sammen fragtede 17 millioner passagere i 2015.

Europæiske hovedstader forbyder diesel

Hver ‘have’ koster ca. 18.500 kr., men desværre er der ikke nogen vurdering af, hvor meget CO2 hver have vil omdanne. Til gengæld har de indbygget et vandingsanlæg, og flere busskure vil også få samme type have på taget i håbet om at sænke CO2-forureningen.

Halvdelen af biler forbudt

Bystyret i Madrid har også taget en anden og noget mere kontroversiel beslutning. Når forurening bliver for slem, og der har været over 200 miligram kvælstofdioxid per kubikmeter i luften i mere end to dage, bliver det forbudt for biler med nummerplader, der ender på lige tal på lige dage, og forbudt for biler med nummerplader, der ender på ulige tal på ulige dage, at køre ind i byen i tidsrummet fra kl 6.30 til kl ni om aftenen.

Nissan e-NV200 som hyrevogn

Der er dog nogle undtagelser. Hybrid- og elbiler er fritaget, ligeså vel som handicapbusser, biler der har mindst tre passagere, scootere og taxaer. Undtagelsen gælder også for ambulance og udrykningskøretøjer.

Madrids 3,2 millioner indbyggere ejer 1,8 millioner biler, og hvis forureningen bliver endnu værre, bliver også taxaer, som ikke er hybrid- eller elbiler, forment adgang fra bymidten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *