• Slægtskabet med WRX STI fornemmes tydeligt, selv om affjedringen er mere eftergivende i Levorg

  • Læder med blå syninger findes kun i den dyreste version, GT-S

  • Også kabinen er hentet i WRX STI, men selv om der sker en masse, er førerpladsen et rart sted at være

  • Med 170 hk og automatgear kunne de godt have sparet os for åndehullet i motorhjelmen, der er mere 80'er-lir end nødvendigt

  • Levorg er en stationcar med samme rummelighed som Legacy i generation fire

  • Et tykt læderrat, CVT-gear og sporty køreoplevelse føles gennemført. Men læg lige mærke til de tre skærme med hver sin type grafik og skrifttyper. Det kan gøres mere elegant

  • Bagfra er fusionen mellem Legacy og Impreza tydelig

  • 1466 liter varerum med pæn afstand mellem skærmene indvendigt

Levorg – oprør i Golfklassen

Subaru Levorg deler front og chassis med WRX STI - hvordan skulle det ikke blive sjovt? Subaru nægter bare at lade sig opsluge af sund fornuft

Altomvarebiler.dk i Stockholm:

Subaru sammenligner med al mulig rimelighed sine umiddelbart anselige priser med tilsvarende Audi, BMW og andre firehjulstrukne biler i samme størrelser. Og hvorfor egentlig ikke? Køreegenskaber, sikkerhed, underholdning og komfortudstyr er fuldt på højde med de direkte konkurrenter. Og vælger du dem i en firehjulstrukket udgave, er Subarus biler decideret billige.

Det har givet den lille japanske fabrik sin helt egen verdensomspændende fanskare, og selv om motorprogrammet hører til i småtingsafdelingen set med amerikanske øjne, så er USA over de seneste 5-10 år vokset til Subarus største og vigtigste marked.

Fornuft og limousiner

Subarus kunder er verdens mest trofaste. De beholder bilerne længere end nogen andre, og de vælger oftere en ny Subaru, når de skifter bil. De vil have symmetrisk firehjulstræk, boxermotor og en uopslidelig actionbil. Men én ting vil de ikke have. Sund fornuft og store limousiner.

Subaru Forester gør dig til en bedre offroad-kører

Subaru Levorg er arvtageren efter Legacy, som var jordfræser-udgaven af Outback – den store og ultra fleksible topmodel i Subaruprogrammet. Den lille japanske rally- og offroad-fabrik havde tiltagende med Legacy, som nu udgår efter fem generationer. Eller det vil sige. De havde succes med den, lige indtil den femte generation så dagens lys. En kæmpe stationcar med masser af plads, som søgte anerkendelse i gængse dyder som rummelighed, komfort og sund fornuft til hverdagens transport.

Så er det nok

Her trak de trofaste kunder grænsen. De vil hellere fjerde generation i en størrelse, de bedre kunne overskue, og som holdt mere på Subarus dyder.

Og hvad gør man så, når modeller altid skal vokse, indtil de udgår. Så går man baglæns og finder på et nyt navn. Og det er Subaru Levorg i en nøddeskal. Den er en fusion mellem en Impreza og den gamle Legacy.

Maksimal Subaru-effekt

Forfinet på de rigtige steder og justeret i dimensionerne, så de ligner Legacy generation fire til forveksling. Og for at det hele ikke skal gå op i almindeligheder, har de brugt fronten fra WRX STI, som desuden har lagt chassis til.

Og vupti. Subaru har kreeret en værdig afløser for Legacy IV med maksimal Subaru-effekt og minimal indsats. De er jo ikke just kendt for at bruge Yennene på dyre designere, så ham studentermedhjælperen, der sidder med tegneblyanterne henne i Japan, var nok svært tilfreds med, at han bare kunne bestille nogle flere af de eksisterende STI-fronter og så ellers hælde en stationcar-afslutning på den.

Fintunet til europæere

Det stive chassis har til europæisk brug fået støtte af dobbelt A-arme og McPherson ophæng for at holde styr på den livlige front, når de lidt mere aktive europæere får rattet mellem hænderne.

Renault Trafic står ikke tilbage for nogen

Levorg er nemlig udelukkende udviklet og tiltænkt det japanske marked. De europæiske importører har overtalt fabrikken til at eksportere den til Europa.
Og det har de af en helt særlig og meget iøjnefaldende årsag.

En bid af en større kage

Subaru er repræsenteret i Sportsegmentet, som udgør 0,1 procent af markedet i Europa. Forester tilhører SUV-segmentet, som er steget men stadig kun udgør 5,4 procent, mens Outback og den udgåede Legacy ligger i det store D-segment på ni procent.
Ved at få Levorg til vore breddegrader, kan de skære en bid af kagen i C-segmentet, som er på næsten 22 procent.

Vi prøvekørte den i går ved et presse-arrangement i Stockholm, hvor det også blev til en tur på en lille testbane. Og selv om man ikke kan teste meget bil på et par timer, så fortalte en lille smuttur på landevej og bane en del om, at det stive sports-chassis tilpasset til børnefamilier med lidt mere komfortabel affjedring gør det rigtigt godt som både festlig fritidsbil og komfortabel familiebil.

Én for alle

Den findes kun som stationcar, kun med firehjulstræk, kun med 1,6-liters turbobenziner med 170 raske hestekræfter og kun med Subarus egen CVT-gearkasse. Ja, den er jo bygget til det japanske marked, og de vil hverken have diesel eller manuelt gear, så vi må tage, hvad vi kan få.

Men det er så sandelig også en fin opsætning. Motoren er en downsized version af den 2,0 XT-motor med 240 hk, som driver den stærkeste Forester. Den har masser af moment og en dejligt energisk snerren, når den får lidt at leve af.

Ikke værst

Nogle vil savne dieselmotorens økonomi og den større benzinmotors vilde heste, men når vi nu skal fratages valgmulighederne, så er det vist ikke den værste opsætning, de kunne finde til os.

Herhjemme er prisforskellen fra en tilfældig stationcar i den lille mellemklasse (Golfklassen) til Subaru Levorg, firehjulstrukket eller ej, for stor til, at vi med vores afgifter kan få os selv til at spendere 460.000 kroner eller mere på en bil, som komfortmæssigt aldrig kommer i nærheden af hverken BMW 320 eller Audi A4.

Desværre. For historien viser, at Subaru-ejere et nærmest personligt forhold til deres biler.

Drengerøv og nybagt far

Men eliminerer vi lidt af registreringsafgiften ved at vælge den på gule plader, bliver det straks en anden sag. Her starter priserne på mere sammenlignelige 253.900 kroner plus moms (295.050 kroner).

Samtidigt er Subaru begyndt at engagere sig mere aggressivt i leasingmodeller til både private og firmabilister. Levorg har den rette størrelse og masser af temperament til både drengerøv og nybagt far.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *