• BMW baserede i8-modellens lygtesystem på Osrams LED- og laserteknologi.

  • I stedet for en traditionel pære sidder der en javert som denne, der giver et bedre og mere langtrækkende laserlys end man kan få med halogen- eller xenonlygter.

  • LED- og laserlygter er mindre pladskrævende, og det giver designafdelingerne friere hænder og muligheder for nye kreative løsninger.

  • Sådan markeres en forlygte på BMW i8 ved brug af LED-teknologi. Det er kun et spoørgsmål om tid, før den slags vinder indpas i generelt i bilernes verden - så der er mere lys forude.

LED- og laserlygter til fremtidens biler

Fords amerikanske pick-up F-150 er den første med et komplet LED-lygtesystem fra Osram

Bilen er den velkendte F-150 pick-up fra Fords nordamerikanske modelprogram, men lyset er noget nyt. Angiveligt er det verdens første pick-up udstyret med komplet LED-lygtesystem fra Osram.
F-150’eren er en bestseller i USA, og bliver fremover udstyret med Osram’s LED-baserede system af forlygter, blinklys, parkeringslygter og dertil hørende kontakter. Lygtesystemet er mindre strømkrævende end traditionelle lygteanlæg, og mindst ligeså robuste og driftsikre som disse – om ikke bedre – og leverer et større lysudbytte.
Dét er ikke uden betydning i forbindelse med køretøjer, som i vid udstrækning færdes i ujævnt terræn.

BMW bruger også LED og laser

Billproducenterne er allerede godt igang med at skifte fra traditionelle systemer baseret på halogen- og xenon-systemer til LED-teknologi, men det er ikke det eneste, som Osram sysler med. Laserteknologi indgår ligeledes i udviklingen lygter og lys til fremtidens biler.
I samarbejde med Osram har BMW eksempelvis med i8-modellen taget hul på en fremtid med LED- og laser-lys fra Osram. Og den bliver ikke BMW eneste model med den art lygter.
Med den nye teknologi kan bilernes hovedlygter gøres mindre og tillige levere markant bedre og mere langtrækkende lys end nogensinde før.

Mindre pladskrævende

BMW-modeller har siden slutningen af 60’erne været kendetegnet ved dobbelte forlygter for henholdsvis nær- og fjernlys, og det præger stadig de nye modellers design, men LED- og laserteknologien har banet vej for nye muligheder.
I dag stilles der meget høje krav til lygtekapaciteten, og designafdelingerne ønsker maksimal frihed til at strege op til nye modeller uden de begrænsninger, som har klæbet til traditionelle og pladskrævende lygtetyper.
Dét giver LED- og laserteknologien mulighed for – fra organiske lysdioder til indbyggede 3-dimensionelle lysrør og high-tech armatur-glas i udformninger, der tidligere var ønskedrømme. Fremover vil MPV- og SUV-modeller såvel som stationcarmodeller og andre biltyper i stigende grad blive tilgodeset med de nye og mere sofistikerede lygtesystemer – fra ende til anden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *