• Peugeot kalder meget passende deres busversion for 'Traveller'

  • Læg mærke til den bastante profil og lange akselafstand. Det lover godt for en stabil køreoplevelse med tungt læs

  • Ja, de kunne godt snart tage at frigive billeder af varebilen. Her er et billede af en bus, mens vi venter

  • En noget mere markant bagsmæk går bedre i spænd med den nye bastante helhed

  • Citroën kalder deres busversion for Spacetourer, men vi ved jo godt, det er en Jumpy

  • De kunne også have kaldt den T6-san, når de nu har ladet sig inspirere så kraftigt af den nye VW Transporter

PSA og Toyota afslører de nye trillinger

Sådan kommer den nye Expert/Jumpy/Proace til at se ud. PSA og Toyota har netop simultant udsendt pressebilleder af deres fælles varebil

De ligner deres mikro-søskende til forveksling, når man lige ser bort fra størrelsen. Til marts ‘afslører’ PSA og Toyota den nye fælles mellemklasse varebil, som fortsætter med modelnavnene men med et nyt og mere markant ydre.
Afsløringen sker på Geneve Motor Show, og introduktionen på europæisk asfalt følger kort efter. Indtil videre er det kun personbilsversionerne, der er offentliggjort, men karosseri og teknik er helt det samme som i varebilsmodellerne.

Pladearbejde og navnetræk

PSA og Toyota, som i forvejen bygger trillingerne Aygo, C1 og 108 i fællesskab, udvidede for tre år siden samarbejdet til også at omfatte det mellemste varebil-segment. Toyota droppede Hiace i Europa og købte sig ind hos sine europæiske partnere for at bevare sine erhvervskunder.
De tre biler bliver teknisk 100 procent identiske. Eneste forskel ligger fortsat i nuanceforskelle i frontens pladearbejde og navnetræk på smækken.

Bygges i Frankrig

Sjovt nok er det lykkedes de tre at designe nogle sært gigantiske varianter af mikrobilernes ‘ansigter’. Det er vist første gang, tre designtråde er videreført så konsekvent fra mikrobiler til varebiler i oneton-klassen.

Transporter T6 – en vinder uden personlighed

Bilerne er teknisk set identiske med samme specifikationer, motorer og udstyr. De produceres på PSA Peugeot Citroen fabrikken Sevelnord i Valenciennes i det nordlige Frankrig. Toyotas bidrag er for størstedelens vedkommende af økonomisk karaktér.

En hel generation

Der er endnu intet nyt om motorer og gearkasser, men meget skulle ske, hvis der ikke bliver tale om en videreførelse af de eksisterende drivlinjer med mulighed for en opgradering i forbindelse med Euro6-normen. Toyota og PSA meddelte i 2013, at deres samarbejdsaftale vil strække sig ‘ud over 2020’, hvilket foreløbigt passer meget godt med hele denne generationslevetid.

Fiat Fullback pickup

I mellemtiden har Fiat annonceret sin exit fra samme samarbejde, så Scudo fra næste sommer – altså nogenlunde samtidigt med det fransk-japanske trekløvers næste generation – bliver trillinge-søster med Renault Trafic og Opel Vivaro.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *