Kunst og stor kunst Citroën C4 Picasso

Helt forventeligt får C4 Picasso og Grand Picasso et avanceret design og et enormt udstyrsniveau, men der blev ikke råd til en aktiv fartpilot med bremseevne

Europas bilkøbere har for længst taget Citroëns futuristiske designløsninger til sig. Faktisk forventer vi af det franske mærke, at det stikker snuden lige så langt frem, at det får en over trynen en gang imellem og snerperne til at rynke på næsen.
Samtidigt har Citroën formået at skrue priserne ned i et plan, hvor det kan slås med selv de mest konservativt anlagte konkurrenter. Og så er det besluttet, at de nye modeller i hvert fald ikke skal gå ned på udstyret. Som for eksempel aktiv fartpilot, der nu for første gang introduceres i en Citroën.
Systemet er mere avanceret end en ordinær cruise control/fartpilot. Den aktive fartpilot er i stand til at fastholde en konstant afstand til en forankørende bil, men fungerer kun ved hastigheder i et område på +/- 25 km/t i forhold til den forankørende.
En svaghed ved dette system er, at Citroën har valgt at spare og nøjes med en discountudgave uden evne til at aktivere bilens bremser. I de nyeste aktive fartpiloter aktiveres bremserne, når den forankørende bil bremser, eller der opstår en forhindring på vejen. Det kan C4 Picasso ikke. Den kan kun ’slippe speederen, resten må føreren selv klare.

Den store kommer

Ved lanceringen i august omfatter det danske motorprogram to dieselmotorer, som begge leveres med Stop&Start og henholdsvis 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer, VTi 120 og THP155, med henholdsvis 120 og 156 hk.
I løbet af andet halvår af 2013 udvides programmet med en BlueHDi 150, der er en Euro 6-motor med et særligt system til reduktion af Nox. 
Som nævnt introduceres den nye C4 Picasso herhjemme i slutningen af august, mens Grand C4 Picasso forventes introduceret inden udgangen af året.
Modelprogrammet er opbygget med fire udstyrsniveauer, som hedder Attraction, Seduction, Intensive og Exclusive. Standardudstyret omfatter fra første udstyrsniveau blandt andet ESP og hill-holder,  nøglefri start,  7” touchscreen og 12-tommer skærm, aircondition, el-ruder for og bag med one-touch funktion, varme i forsæder, Connecting box, LED-lys foran og tågeforlygter. Den store 12-tommer-skærm bliver i de billigste versioner med en lidt lavere opløsning og i sort-hvid.

Fra intro til kampagne

De danske priser på hvide plader starter på 260.000 for den basisudstyrede Attraction med 120 hk benzinmotor og 266.000 for en tilsvarende bil med 90 hk diesel. Det er intropriser, og sammenlignet med den nuværende C4 Picasso er der tale om markante prisfald. Og tager man Citroëns aggressive prispolitik med i betragtningen, kunne man godt forestille sig, at intro-pris lige så stille bliver til kampagne-pris, og at den nye C4 Picasso van starter på 130-135.000 kroner plus moms. 
Men foreløbigt har Citroën ikke meldt noget ud om hverken priser eller modelprogram for varebiludgaverne. Men eftersom de nye personbilvarianter er væsentligt billigere end forgængerne er der god grund til at forvente noget tilsvarende for varebil-udgaverne.
Hidtil har der ikke været benzindrevne C4-varianter i gulplade-programmet, men med det stigende salg af varebiler med papegøjeplader, er sandsynligheden for en introduktion af benzindrevne udgaver af C4 Picasso og C4 Grand Picasso rykket meget nærmere. 
Ganske vist er der ikke truffet nogen endelig beslutning om de benzindrevne varianter, men ifølge vore efterretninger er det i alle tilfælde en mulighed, som er genstand for seriøs overvejelse, så det bliver nok en realitet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *