• PSA-trekløveret havde en reel nyhed med i form af den ekstra korte udgave, men kunderne foretrækker de større modeller

  • Med komfortadskillelsen bliver det en komfortabel køretur - også for de større førere

  • Her ser du, hvordan den ekstra plads i kabinen begrænser adgangen til varerummet

Komfort fylder for meget

Under finanskrisen kunne varebiler ikke blive skrabede nok. I dag betaler kunderne gerne ekstra for komfort - bare det ikke går ud over effektiviteten

Komfort og luksus-udstyr i nye varebiler er nogle af de steder, der lægges ekstra investeringer for at behage brugerne. Manglen på gode medarbejdere og dygtige håndværkere har løsnet mønterne i bunden af foret hos virksomhederne.

Men når det går ud over pladsen i varerummet, smækker de kassen i. De klassiske mellemlange varebiler med lodret skillevæg er fortsat dem, der får flest underskrifter.

Sammenkrøllede førere

Man kan undre sig over, at producenterne af varebiler taler så meget om pladsudnyttelse ned til mindste millimeter for så bagefter at bygge bilerne i et utal af forskellige længder. Alle med det samme korte førerhus og sammenkrøllede førere til følge.

Hvorfor ikke bare gøre førerkabinen de 10-12 ekstra centimeter længere og gøre det til en komfortabel oplevelse at køre mange kilometer i sin varebil?

Klippe og klistre

Så kan man klistre det varerum, man har lyst til, bagpå og få hele den varebil, der er brug for. Vupti. Alle er glade. Men sådan er det bare ikke helt i den virkelige verden.

To af de væsentligste årsager til, at jeg som jurymedlem ved kåringen af Årets Varebil, stemte på trillingerne som vinder, er de to markante tilvalgsmuligheder:

Lille og større

1: En super kort version på 4,6 meter, som er smidig nok til at konkurrere med personbiler om pladsen i forplumret bytrafik og parallelparkeringspladser

2: Komfortadskillelsen, der tager 12 centimeter fra lastrummet i en meters højde og giver det til ryglænet i hele kabinens bredde, så førere i næsten alle størrelser får fuld frihed til at finde en kørestilling uden kompromis.

Fylder i åbningen

Begge argumenter er dog siden gjort til at skamme af markedets egne kræfter. For ingen af mulighederne finder vej til kunderne. Stort set ingen efterspørger komfortadskillelsen; formentlig fordi den fylder i åbningen til varerummet.

Og kun fire procent af alle Peugeot Expert bliver leveret i den kompakte version, som du kan læse mere om her i skikkelse af Citroën Jumpy.

Premium – til en vis grænse

Det seneste par års salg har vist stor interesse for komfort-udstyr i nye varebiler. Særligt klimaanlæg og mulighed for at koble sin telefon til bilens touchskærm, så man kan bruge egne apps og musik, synes at veje tungt. Det fik for eksempel Peugeot til at indføre Premium-modeller. De er i dag de bedst sælgende versioner af Peugeot Expert.

De sidste penge

– Premium-niveauet udgør halvdelen af vores Expert salg, men lige p.t. har vi ikke mulighed for at levere Premium med komfortadskillelsen, så der er ikke nogen tvivl om, at det sætter en begrænsning for salget af komfortadskillelser, siger varebilschef i Peugeot Danmark Sten Schwaner til Altomvarebiler.dk.

– Personligt vil jeg gætte på, at der bliver flere af de kunder, der i forvejen opgraderer til Premium, der også vil være villige til at give de sidste penge for en komfortadskillelse.

Komfort koster kunder

Men ikke en gang, når det bliver en mulighed, tror Peugeot Danmark på, at det vil få kunderne til at vælge spendere de ekstra 3.400 kroner plus moms på en bedre kørestilling til medarbejderne.

– Internt i huset har vi flere gange drøftet, om komfortadskillelse skal gøres til en del af standardudstyret på Premium, når det bliver muligt. Vores konklusion er dog, at det kan betyde, at Expert bliver fravalgt på grund af de pladsmæssige begrænsninger, som komfortadskillelsen medfører ved skydedøren. Indtil videre vil vi derfor lade kunderne vælge efter deres behov og ønsker.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *