• Kitesh ligner noget, som har taget afsæt i det britiske ikon Defender, men den er tysk og progressiv.

  • Kitesh med dobbeltkabine og kort lad bagtil.

  • Kitesh som delivery van til steder med vanskelige kørselsforhold.

Kitesh overhaler Land Rover indenom

Kitesh - et nyt modulkoncept og en fræk udfordring til tradtionelle SUV-producenter

Nej, det er ikke den længe ventede opdatering af Land Rover Defender, men den kunne måske have været det, hvis ellers afløseren for det 4-hjulstrukne britiske ikon stod klar.
Desuden er bilen heller ikke britisk, men tysk og kører konceptuelt i et andet spor. Måske repræsenterer den også en kombination af, hvad Defender står for og hvad der kan forventes af en afløser for denne.
Kitesh hedder bilen, der kan ses som et nakkedrag til de etablerede SUV-producenter og deres traditionelle konstruktioner.

Med tværstillet motor

Konceptet er baseret på en varmgalvaniseret gitterramme i stål og et karrosseri i ABS-plast omkring en kabine med indbygget sikkerhedsbur.
Kitesh’s modulære chassiskonstruktion giver muligheder for variationer over temaet og er kombineret med uafængigt ophængte hjul med dobbelte og triangulære tværsvingarme som på en racerbil.
Bilens drivlnie med 163 hk og 350 Nm fra en 2,0 liter turboladet og tværstillet dieselmotor er koblet til begge aksler via et 6-trins manuelt eller automatisk gear til ensartede differentiale for og bag og med eller uden differentialelås.

Gunstig vægteffekt

Hjulophængene er for og bag ophængt i skruefjederben og kontrolleres med ventilerede 302×32 mm bremseskiver koblet til EBA og ESP – elektronisk reguleret bremsekraftassistance og stabilitetsprogram. Kitesh står på fire 6,5×16 tommer hjul i stål eller aluminium og monteret med dækprofiler på enten 235/70 R16 eller 255/70 R16.
Styretøjet er af tandstangstypen og bilens vendekreds er 12,4 meter med 3,5 ratomdrejninger fra stop til stop.
Med en opgivet egenvægt på kun 1307 kg kommer Kitesh ud med en relativ gunstig vægteffekt. Med kun 8,0 kg pr. hestekraft mod 16 kg/hk i en modsvarende Defender, burde Kitesh’s 163 hk og 350 Nm resultere i et markant kraftoverskud.
Angiveligt bidrager den beskedne egenvægt også til, at den kan levere et gennemsnit på op til 15,4 km/l, nøjes med et CO2-udslip på 136 g/km og trække op til 3,5 tons på krogen – eller 750 kg med uafbremset påhæng.

Variationer over temaet

Kitesh-konceptets modulære basiskonstruktion giver ifølge producenten mulighed for at skabe flere variantioner over temaet – også helt individuelle. Fra stationcar til mandskabsvogn med dobbeltkabine og lad til kassevogne og chassismodeller med specialopbygning på rammen.
Bag Kitesh står makkerparret Rudolf Maune og Marcus Nöske, som har bestræbt sig på at koncipere et modulsystem, der skal tilgodese alle de driftsmæssige, økonomiske og sikkerhedsmæssige hensyn, som professionelle brugere i dag lægger vægt på.

Et ambitiøst projekt

I skrivende stund er der ingen afklaring omkring eventuel markedsføring af den tyske SUV for så vidt angår Danmark, hvorfor der heller ikke foreligger en dansk prissætning.
Som udgangspunkt har selskabet bag Kitesh sat en basispris på 35.000 euro – godt 260.000 kr. excl. afgifter. Prisen vil dog afhænge af bilens specifikationer og udstyr. Kitesh produceres med totalvægte på henholdsvis 2400, 2800 og 3200 kg, og  i øvrigt kun i et begrænset udvalg af standardfarver, omend det vil være muligt at bestille det gennemfarvede ABS-plast i farver efter ønske.
Der hersker  ingen tvivl om, at selskabet bag Kitesh mener det alvorligt, når det nu går på markedet med et koncept, som i højere grad end flere konkurrenter imødekommer professionelle bilkøbere og brugeres behov og krav på en række væsentlige områder.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *