• Brun bil og bløde former. Det kunne være mere sexet, men i regnskabsafdelingen vil begejstringen ingen ende tage

  • Kia præsenterer sin vanlige kreative sans på ombygningen fra person- til varebil

  • Man bliver helt stakåndet over nytænkningen i kabinen sammenlignet med den forrige Rio

  • Meget basic og elegant i designet - meget tilfredsstillende i forbrug

  • Mange producenter har problemer med at integrere deres touchskærme højt på instrumentbordet, men det er lykkedes pænt for Kia

  • Priserne svinger rundt helt nede omkring 100.000 plus moms, så vi skal nok vænne os til at se Rio Van på papegøjeplader

  • Hvor svært kan det være. Selvfølgelig skal stikkene da sidde der, hvor elektronikken opbevares. Hvor ellers?

  • Der er kommet lidt mere autoritet over den bagdel

  • Ikke alle er lige begejstrede for den dybe læssekant, men den bidrager til rummeligheden og sikkerheden med sin indbyggede tværbjælke

  • Tak. En høj åbning sparer øjenskader

Kia Rio Van er en ussel drukkammerat

Uanset hvad du byder den lille diesel, nægter Kia Rio Van at tage flydende føde til sig. Og så er den rystende billig i anskaffelse

Med en Kia Rio Van holdende uden for restauranten, kan pizzabageren uden betænkning tilbyde udbringning til selv de fjerneste egne af nationen, uden at det går nævneværdigt ud over transportudgifterne. Den er ganske enkelt noget af det mest nøjsomme, vi nogensinde har testet her på Altomvarebiler.dk.

Varebiler handler først og sidst om evnen til at flytte sit værktøj og varer rundt til landets adresser til de lavest mulige samlede omkostninger i rådighedsperioden. Resten er sikkerhed og følelser. Længere er den ikke.

Gennemsnitlig fremtoning

Kia Rio Van med den 77-hestes 1.4 CRDI er noget af det mest genstridige at få til at bruge brændstof. Modviljen ligefrem lyser ud af den med sin noget – skal vi sige – gennemsnitlige fremtoning.

I kabinen er der langt mere dynamik over indretningen. Det vender vi lige tilbage til længere nede. Rent teknisk virker det som om, hele udviklingen har drejet sig om at vride flest muligt kilometer ud af hver dråbe dieselolie. Alt andet er nummer to eller ringere på prioriteringslisten.

Smidig motor

Ifølge specifikationsarket er det lykkedes til fulde. De officielle tal siger 29,4 km/l, og selv om det trods alt ikke er rimeligt at opnå under noget som helst andet end fuldstændigt optimale forhold uden trafik og med konstant medvind, solen i ryggen og hjemve, så er det faktisk morderligt tæt på.

Lad os tage den oven fra og ned: Den lille diesel præstere maksimal effekt ved 4.000 omdrejninger i minuttet. Max moment har du allerede ved 1.500 omdrejninger. Lang afstand mellem de to målinger indikerer en smidig og effektiv motor.

Behersket hysteri

Når du så sætter i gang og stille og roligt kører den op gennem gearene, vil du bemærke, at gearskifteindikatoren er decideret agressiv og insisterer på at skifte allerede før, nålen har passeret 2.000 omdrejninger.

Kun med pedalen helt i gulvmåtten, forstår den, at du har travlt og lader dig hvine op til hysteriske 3.000 omdrejninger, før den reagerer. Det betyder, at du ofte kommer ud for at trille omkring med 1.200 omdrejninger på motoren.

Syvmilestøvler

Og hvis du så tror, du kan tage hævn, når du kommer på motorvejen og giver den én over nakken op til de lovlige 130 km/t, så tager du grueligt fejl. Ved den maksimalt tilladte hastighed på dansk vej, sniger nålen sig kun lige akkurat op over 2.000 omdrejninger i minutter. Kia Rio Van har syvmilestøvler i stedet for hjul.

Og computeren viser et forbrug, der konstant ligger over 20 på literen. Samlet set lå den over 22 i snit målt over hele testperioden, som jo i sagens natur omfatter meget andet end økonomikørsel.

Intet kan knække den

For eksempel er det interessant at prøve køreegenskaberne af sådan lidt nærmere kanten af, hvad bilen er konstrueret til. Undvigemanøvrer og bremsetest er selvsagt noget, der koster på forbruget. Men stadig nægtede den at aktivere det tykke sugerør.

Hverken tæsk eller høj fart kan knække den, og selv om det går noget ud over præstationerne på 0-100-tiden og topfarten, så er det absolut til at leve med. Turbodieselen har tilstrækkeligt moment til, at mellemaccelerationerne ikke lider under det, og det er jo her, det normalt kniber for de smalskuldrede sparegrise.

Detaljeforskelle

Som nævnt tidligere er der mere spræl over det indvendige end det udvendige i Kia Rio, der er nem at genkende trods detaljeforskelle fra forgængeren. Men inde er det straks en helt anden sag. Der er ganske enkelt en verden til forskel mellem udgående og indkommende.

Hele designet er nyt, og i udstyrsversionerne fra Advance og op er der desuden en højt placeret og velintegreret touchskærm, som indeholder både navigation, bakkamera og Apple Carplay.

Temperament

Den testede 1.4 CRDI Advance er næsten overdådigt udstyret, men når vi er nede i de prislejer, som Rio Van bevæger sig i, så er det svært at lade sig nøje. Premium byder på lidt lir og en 90-hestes version af samme motor, som de lidt mere utålmodige bilister nok bør vælge.

Det er dog ikke lykkedes Kia at få helt så imponerende brændstofforbrug ud af den. Og skulle du endeligt have travlt, appellerer den lille sprællemand 1.0 turbobenzin med 120 heste nok også mere til dit temperament. Også den er opgivet til over 21 km/l.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *