• Designet har fået et minimalt løft, men det er stadig Peter Schreyers hånd, der styrer Rio

  • Under huden er der intet sket. Rios stærkeste kort, de samlede udgifter, er usynlige

  • Du skal se godt efter for at se nyhederne - også bagfra

  • Det lave gulv giver en dyb læssekant og besværliggør af- og pålæsning, men den tilføjer samtidigt mange liter ekstra varerum

  • Kias opbygger har sans for håndværket

  • Den solide sikkerhedsadskillelse har også fået en hilsen fra opbyggeren

  • Helt basalt. Masser af strøm til alt dit udstyr og placeret, så man kan komme til det, uden at dine ledninger skal trække på tværs af hele kabinen

  • Business Plus savner business-udstyr. Dog kræver rattet alene nogle ture, før man har vænnet sig til alle funktionerne

  • Førersædet er højdejusterbart. Det kompenserer lidt for de trange kår foran adskillelsen

Kia Rio uden karneval

Kia Rio van Business Plus er en udstyrsvariant, som i den grad savner udstyr men slår de fleste på driftsomkostningerne

Det nyeste nye inden for aktiv sikkerhed og sportslige køreegenskaber – må du finde et andet sted. Her er hverken linjevogter, overvågning af blinde vinkler, automatisk nødbremse, træthedsovervågning eller opkobling til smartphone. Heller ikke det nyeste nye inden for letvægts karosseridesign er på programmet.

Alene navnet – det knap så mundrette Kia Rio van Business Plus – lyder som en oplagt idé til den økonomisk anlagte erhvervsdrivende med lange ture på programmet. Og det er den sådan set også – men kun for så vidt angår den økonomisk anlagte del. For Kia Rio er og bliver en sparegris for pengenes skyld. Også selv om den tilbage i 2012, som den nuværende generation stammer fra, blev lanceret som et design-stykke fra tidligere Audi-designer Peter Schreyers hånd.

Mini Cooper-knapper

Designet holder stadig. Både den kompakte facon udvendigt og de rummelige indre linjer med Mini Cooper-knapper til betjning af airconditioneren. Men det ændrer ikke ved, at Kia Rio med få år på bagen er en basal og økonomisk bil, som halter bagefter på den tekniske del.

På ren anskaffelsespris, brændstofforbrug og samlede driftsudgifter ligger den stadig i toppen af segmentet og kan bide skeer med de bedste; men som business-van, hvor komfort og langtursoplevelsen vejer tungt, får den det svært.

Momentan reparation

Præstationerne er ærligt talt ikke noget at råbe hurra for. Selv om de 90 hk er godt pakket ind i et diesel-moment på 220Nm, skal den i bedste fald bruge over 14 sekunder på at nå til 100.

Men nu er det jo så heldigt, at de færreste fritids-racere køber dieselbiler, så Rio lever nok fint endda. Faktisk reparerer momentet fint på den sølle statistik-acceleration, når den med barnlig begejstring og stor overbevisning trækker fra 70-90 i overhaling uden nedgearing i sjette gear.

Modvilje

Og med den endnu mindre tre-cylindrede 1,1 CRDI bliver det selvfølgelig ikke bedre. Den kan til gengæld tilfredsstille enhver langt-på-literen-fanatiker med sin deciderede modvilje mod at bruge brændstof.
1,4 CRDI er opgivet til lige over 26 på literen, og efter vores test viste den et forbrug på lige knap 23 km/l.

Rio har en køreklar vægt på 1290 kg i den testede version, som også er den tungeste. Det er en del sammenlignet med sine direkte konkurrenter, og det hænger sammen med, at Rio ikke hører til de mest sofistikerede biler i klassen. En tung og bedaget konstruktion stiller den forrest i køen til en kraftig modernisering.

Højt til loftet

Den høje vægt hæmmer også kørefornøjelsen en smule, hvis man er til andet end nødtørftig transport. Den må dog slæbe 1.100 kg på krogen, som også kan være et plaster på såret, hvis man har den slags behov.

Faktisk byder Rio på en detalje, som løfter både den sportslige køreoplevelse og kabinens rumoplevelse en smule. Rio har klassens længste akselafstand, hvilket giver lidt ekstra plads i kabinen. Det har Kia udnyttet til at anbringe førersædet lavt, så man får en oplevelse af at have højere til loftet. Rent praktisk har det ingen betydning for køreegenskaberne, men jo tættere på jorden des mere intens fart-oplevelse. Hvis man kan tale om det i en bil med Rios specifikationer.

Sænket

En anden af specifikationerne er rummålet. Van-opbygningen er lavet med lavt gulv. Bagagerummets gulv har på hvide plader en lem ned til ekstra opbevaringsplads og reservehjul med mere. Uden bagsæder har opbyggeren formået at sænke hele varerummets gulv, så varebilens reelle rummål overgår personbilens bagagerum med nedfældede bagsæder på 923 liter med over 100 liter.

Men også indvendigt kniber det med tidssvarende udstyr og udstyrsniveau. Business Plus er en udstyrsversion, som på gule plader løber op i 99.999 kroner plus moms. (Priserne starter på 80.199 kroner plus moms). Men alligevel må man nøjes med en gammeldags radio uden touchskærm. Dog er Bluetooth og en ratbetjening med masser af funktioner, fartpilot med fartbegrænser, sædevarme, læderrat og -gearknop samt aircon og ratbetjening med i prisen.

Den endelige bundlinje

Kia Rio er, uanset hvordan du vender og drejer den, en af klassens billigste biler i det lange løb. Rimelige anskaffelses-priser og lavt forbrug fornægter sig ikke på den endelige bundlinje.

Vi kunne godt tænke os, at en udstyrsvariant som Kia Rio Van Business Plus, som henvender sig specifikt til erhvervslivet, havde fået den trykfølsomme skærm med bakkamera og navigation med i pakken. Som det er nu må du nøjes med den gamle sugekop i forruden.
Og så er der jo lige den med de syv år eller 150.000 km garanti. Det er stadig markedets bedste.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *